“Bişirdiyiniz çörək bir kündə az olsun, amma...”
Məktəb uşaqların həyatında
yeni mərhələdir. Bu mərhələdən sonra heç nə əvvəlki kimi olmur. Oyuncaqlara, ətrafdakılara,
valideynlərə, ümumiyyətlə həyata baxış dəyişir. İbtidai sinfi bitirdikdən sonra
isə uşaqlar yavaş-yavaş böyüdüklərini anlayırlar. Bu onların hərəkətlərinin,
davranışlarının üzərinə bir növ ağırlıq gətirir. Müəllim və psixoloqların
şagirdlərin həyata baxışlarının formalaşmasında rolu əvəzsizdir.
Bəs məktəb illərində,
xüsusilə birinci sinifdə uşaqların hansı psixoloji problemləri olur? Bu mövzu
ilə bağlı 20 nömrəli məktəbin psixoloqu
Aytən Ağayeva ilə söhbətləşirik.
-
Aytən xanım, azərbaycanlı şagirdlərin problemləri daha çox nə ilə bağlı olur?
Sizin müşahidə etdiyiniz problemlər nələrdir?
- Yeniyetmələrimiz özlərini
kəşf etmək, tanımaq və idarə etməklə bağlı müəyyən suallar verirlər. Bütün
problemlərində psixoloqun qapısını döyürlər. Buna çox sevinirəm. Məktəb dövrü
insanın ən dinamik inkişaf dövrüdür. Bu illərdə şagirdlərin psixoloji vəziyyəti
gərgin olur. Daha çox yuxarı siniflərin şagirdlərinin həmyaşıdlarıyla bağlı, eləcə
də ailəvi, texniki sferaya aid problemləri olur. Xüsusilə 11-ci siniflərdə
stress özünü büruzə verir. Bu, bizim qəbul prosesinin mürəkkəbliyi və valideyn
təzyiqi ilə bağlıdır. Birinci sinif şagirdlərinin isə tədrisə yönəlməsi müəyyən
qədər çətinlik törədir. Bu çətinlik həll edilmədikdə, uşaqların məktəb sevgisi
azalır.
-
Siz həm də birinci sinif şagirdlərinin məktəbə adaptasiyasi ilə bağlı layihə
icra edirsiniz. Layihənin məqsədi nədir?
- Təhsil Nazirliyi ikinci
dəfə "təhsildə inkişaf və innovasiyalar” üzrə müsabiqə elan etmişdi. Psixoloq
yoldaşımla bu layihədə iştirak etdim və qalib olduq. Layihəni yazmaq səbəbim də
məhz məktəbdə qarşılaşdığım problemlərlə bağlı idi. Mən işə başlayanda, artıq
birinci sinfin ortaları idi. Yəni təhsil ilinin sonuna doğru gedirdik. İlk növbədə
birinci siniflərdə müşahidə apardım. Müşahidələrim təəssüflər olsun ki, heç də
ürəkaçan deyildi. Yanvar-fevral ayı olmasına baxmayaraq, uşaqlarda məktəbə
hazırlıq səviyyəsi psixoloji baxımdan olduqca pis idi. Uşaqların aktiv dillənmə,
motorik bacarıqları, iradi diqqət və xüsusilə də yerində oturmaq qabiliyyəti
yox idi. Uşaqlar dərsdə otura bilmirdilər, diqqət olduqca zəif və məntiqi təfəkkürün
inkişafı bir çox uşaqlarda sual doğururdu. Layihənin məqsədi məktəbə gələn
uşaqların psixoloji hazırlıq səviyyəsini ölçməkdir. Məktəbə hazırlıq dedikdə əksər
valideynlər düşünürlər ki, əgər mənim övladım 10-a qədər saya, maraqlı suallara
cavab verə bilirsə, artıq məktəbə hazırdır. Bu heç də belə deyil. Məktəbə hazırlıq
3 amildən ibarətdir. Bunlar məntiqi təfəkkür, psixoloji və emosional
hazırlıqdır. Həmin bu 3 komponenti diqqətə aldıq və düşündük ki, test yaradaq və
bu test vasitəsilə uşaqların birinci sinfə hazırlığını qiymətləndirək. 321
şagird bu testdən keçdi. Təəssüflər olsun ki, 321 şagirddən 51 şagirdin
hazırlıq səviyyəsi heç də məktəbə uyğun olacaq dərəcədə deyildi. Həmin uşaqları
test vasitəsilə aşkarladıq. Bu bizim qrant layihəmizin birinci etapı idi.
İkinci etap isə, aşkar etdiyimiz şagirdlər üçün pulsuz şəkildə, dərsdən kənar
xüsusi psixoloji hazırlıq keçilməsidir. Onların kreativ, emosional və sosial
bacarıqlarının inkişafı ilə xüsusi təhsil almış psixoloq məşğul olacaq. İki ay
intensiv məşğələdən sonra biz həmin uşaqları yenidən testdən keçirəcəyik və artıq
iki nəticəni müqayisə edə biləcəyik. Beləliklə, ümid edirik ki, bu məşğələlərdən
sonra uşaqların bilik və bacarıqları çox yüksək olacaq. Onların məktəbdə əldə
etdiyi nailiyyətlər daha keyfiyyətli, bilikləri daha dərin olacaq.
-
Valideynlərin uşaqlarla bağlı etdiyi səhv nədir ki, bu, uşaqların məktəbə
hazırlıq prosesində özünü büruzə verir?
- Əsas səbəb genetik problemlərlə bağlıdır. Hamiləlik
və doğuş zamanı yaranan problemlərin nəticəsində əmələ gələn mənfi hallar da
burada xüsusi rol oynayır. Nevroloqlar və pediatrlar çox hallarda bununla
rastlaşırlar və müəyyən məsləhətlər görürlər. Lakin təəssüflər olsun ki,
valideynlər çox zaman "keçər, uşaqdır, bacaracaq, öyrənəcək” kimi fikirlərlə məsələyə
qeyri-ciddi yanaşırlar.
İkinci böyük səbəb isə texnologiyanın inkişafıdır. Təəssüflər
olsun ki, uşaqlarımızın gündəlik həyatını telefonlar, planşetlər, televizor,
kompyuter zəbt edib. Hətta valideyn belə, ev işləri görən zaman uşağı sakitləşdirmək
üçün "planşeti götür, yarım saat səsin çıxmasın” deyir, texnikaya aludə edirlər.
Nəticədə uşaq əyləşir, səsi çıxmır. Bu zaman isə inkişaf getmir. Bundan əlavə,
valideynlər düşünürlər ki, uşaqları hansısa bağçaya gedirsə və valideyn ora
külli miqdarda pul ödəyirsə, demək onun uşağının inkişafı ilə elə bağçada məşğul
olmalıdırlar. Bütün məsuliyyəti tərbiyəçinin, müəllimin üstünə atırlar. Nəzərə
almaq lazımdır ki, tərbiyəçi və müəllim qrup şəklində işləyir. Valideynin uşağa
verə biləcəyi ilə müəllimənin verə biləcəyini bir tutmaq olmaz. Çünki valideyndən
daha gözəl uşağını tanıyan, bələd olan insan yoxdur. Bütün valideynlərə məsləhət
görərdim ki, məktəb yaşına çatmamış uşaqlar, həmçinin də ibtidai siniflərdə
oxuyan uşaqlar gün ərzində planşet, televizor və digər cihazlardan maksimum 30
dəqiqə istifadə etsinlər. Onların əvəzinə yaranan boşluğu isə daha faydalı fəaliyyətlə
doldurmaq lazımdır. Burda məsələ sırf valideynin fantaziyası ilə bağlıdır. Hətta
ev işləri görə-görə də uşağımızın inkişafına təkan verə bilərik. Məsələn, xəmir
yeməkləri bişirərkən həmin xəmirdən övladınıza bir tikə versəniz o, sizin
etdiyiniz fəaliyyətin əksini etsə belə, ona müsbət təsir edəcək. Uşaq
barmaqlarını inkişaf etdirəcək. Eybi yoxdur, bişirdiyiniz çörək bir kündə az
olsun, lakin uşağınıza verə biləcəyiniz müsbət təkan inkişaf üçün daha yaxşıdır.
-
Bəs uşaqlarda aqressiyanın səbəbləri nələrdir?
- Aqresiya ilə mübarizə metodları olduqca çətin və
uzun prosesdir. İlk olaraq, biz aqressiyanın mənbəyini bilməliyik. Psixoloqlar
hazırda 3 mənbəni qeyd edirlər. İlk növbədə bu, ailədir. Çox zaman valideynlər
aqressiv davranış nümayiş etdirirlər. Uşaq da belə davranışı mənimsəyir. İkinci
mənbə isə uşağın həmyaşıdlarıdır. Uşaqlar arasında aqressiv davranış "mən güclüyəm” işarəsidir. Əgər
güclüyəmsə, mənə hər şey olar. Buna görə də bəzi uşaqlar öz güclərini göstərmək,
özlərini isbat etmək üçün aqressiv davranış nümayiş etdirirlər. Lakin elmi
araşdırmalar göstərir ki, əksər aqressiv davranış göstərən uşaqların özgüvəni
olduqca aşağıdır. Üçüncü və olduqca çox vacib amil mənfi obrazlardır.
Uşaqlarımız yalnız bizlərdən deyil, həmçinin mənfi obrazlardan da aqressiv
davranış götürə bilərlər. Xüsusilə televizorda onların baxdığı, maraqlandığı
kino,
oynadığı oyunlara diqqət etmək lazımdır. Aqressiv davranış göstərən uşaqlar çox
həssas olurlar. Heç zaman aqressiyaya aqressiyayla cavab verməyin.
-
Uşaqların hansı yaş həddi psixoloji baxımdan daha təhlükəli hesab olunur?
-
Təhlükəli
yaş dövrü 11 yaşdan başlayır. Ümumiyyətlə, məktəb illəri təhlükəli yaş
dövrüdür. Uşaqlar dinamik inkişafda olduğu üçün həmin dövrdə daha çox təhlükə
ilə qarşılaşırlar. 11-12 yaşında başlayan cinsi inkişafla bağlı özünü büruzə
verən krizislər olur. Orqanizm dəyişir və bu da bəzən onları depressiyaya
salır. Təsəvvür edin, bədən dəyişir, daxili dünyamız yerində qalır. Bu zaman dəyişən
bədənlə beyində təzad yaranır. Bu dövrdə uşaqlara qarşı həssas və diqqətli
olmaq lazımdır. 3-cü təhlükəli yaş dövrü isə,
qəbul imtahanı dövrü olduğu üçün 16-17 yaş dövrüdür. Bu yaşda da uşaqlarla
ünsiyyətdə olmaq, onları dinləmək, dəstək olmaq lazımdır.
Aygün
ƏZİZ