Böhrandan çıxış yolları
Bu gün bütün dünyada iqtisadi böhran müzakirə
olunmaqdadır. Dünyadakı bu proseslər Azərbaycandan da yan keçmir. İqtisadi
çətinliklərlə əlaqədar şirkətlər müflis elan olunur, bəziləri isə
vəziyyətlərini qismən də olsa yaxşılaşdırmaq uğrunda mübarizə aparırlar.
Özünüzə bir sual verin: "Böhran zamanı Siz necə reaksiya göstərirsiniz?”
a. Oturub ağlayırsınız;
b. Əldə qalan
əmlakınızı xilas etməyə çalışırsınız;
c. Arxanıza söykənib
pulunuzun buxarlamasını izləyirsiniz;
d. Yaranmış fürsətdən
istifadə etməyə çalışırsınız.
Əgər yuxarıdakı suala "yaranmış fürsətdən istifadə
etməyə çalışıram” şəkilində cavab verirsinizsə, deməli, çıxış yolunu
tapmısınız. Çıxış yolu - fürsətləri müəyyənləşdirmək və onlar ortaya çıxanda
necə davranılacağını bilməkdir.
Mövcud statistik rəqəmlərə diqqət yetirsək, ölkədə
gedən iqtisadi böyümə və inkişaf tempinin durduğunu görərik. Bu isə o deməkdir
ki, artıq istehlakçılar alış-verişə çox çəkingən yanaşacaqlar. Bütün satınalma
qərarlarını böyük diqqətlə qəbul edib, əllərindən gəldikcə özlərini əlavə
xərclərdən qorumağa çalışacaqlar.
1. İstehlakçının
əhval-ruhiyyəsi ölkədəki bütün makro dəyişikliklərin ən vacib
müəyyənləşdiricisidir. Həm siyasətin, həm də iqtisadiyyatın ən vacib
müəyyənləşdirici faktoru istehlakçının gözləntisidir. Hazırda orta səviyyəli
hər bir ailə öz büdcəsinə görə ehtiyac və "lyuks” bölgüsü aparır, "lyuks”
olaraq müəyyənləşdirdiyi məhsul və xidmətlərdən imtina edir. Məsələn, zənnimcə,
burada ən çox ziyanı turizm şirkətləri görəcək. Ölkə əhalisinin əksər hissəsi artıq
tətillərdə xaricdə səyahət etmək ənənəsini tərk edir. Bu səbəblə bir çox turizm
şirkətləri fəaliyyətlərini dayandırıb. Lakin bu vəziyyəti bir fürsətə
çevirməkdə də mümkündür. Turizm şirkətlərinin düzgün "yol xəritəsi” xariciləri
daxili turizmə cəlb etməkdir. Ən rahat və cəlbedici bazar isə ərəb bazarıdır.
Bu işdə hotellərin də üzərinə çox böyük yük düşür. Şərt turisti ölkəyə gətirmək deyil, yaxşı xidmət göstərərək təkrarən
ölkəmizə səfər etmələrini təmin etməkdir. Bu işlərdə şirkətlərə dövlət
dəstəyi də çox önəmlidir.
2. Ölkə əhalisi mövcud
büdcələri içində qalan xərclərindən də qənaət edirlər. İstehlakçılar hər bir
məhsul qrupunda həm daha az miqdarda istehlak edirlər, həm də daha aşağı
qiymətli məhsullara yönəlirlər. Nəticədə yeni balans yaranır. Bu isə tələbin
həm daralması, həm də daha ucuz məhsullara yönəlməsi (down trade) deməkdir.
Əvvəllər daha bahalı marka məhsulları istehlak edən insanlar, məcburən daha
ucuz marka məhsul və xidmətlərə yönəlirlər. Bu dövrdə bəzi marka məhsullar
özlərinə ilk dəfə yönələn müştəri kateqoriyaları ilə rastlaşacaqlar. Bu isə
onlar üçün yeni müştəri kütləsini cəlb etməkdə böyük bir fürsətdir.
3. İqtisadi çətinliklər
bəzi kateqoriya məhsullara tələbin azaldığı, bəzilərinə isə artdığı dövrdür.
Məsələn, avtomobil sektoru bu dövrdə ciddi azalma göstərir. Bu, statistikada da
açıq şəkildə görünür. Ölkəmizə idxal olunan avtomobil markaları üzrə say
2015-ci ilin göstəriciləri ilə nisbətdə 2016-cı ildə kəskin şəkildə azalıb.
Təkcə Gürcüstandan ölkəmizə avtomobil idxalı son bir ildə 5 dəfə azalıb.
4. İqtisadi böhran
dövründə istehlakçılar pul xərcləyən zaman özlərində bir günahkarlıq hissi
keçirirlər. Pullarını lazımlı şeylərə xərcləmək isə insanlarda bu hissi
zəiflədir. Bu səbəblə istər markaların, istərsə də pərakəndə satışla məşğul
olan şəxslər və ya təşkilatların istehlakçılarına "yaxşı səbəblər” təqdim
etmələri, iqtisadi böhran dövründə hər zamankından daha çox əhəmiyyət kəsb
edir.
5. İqtisadi böhran
dövründə menecerlər şirkətlərdə bir sıra xərcləri ixtisar edirlər. Bunların ən
öndə gələnləri reklam və araşdırma xərcləridir. İdarə Heyətində olan şəxslər
əsasən maliyyə yönümlü olurlar və ölkəmizdə bu qrup rəhbərlərin əksəriyyəti
araşdırma və reklamın gücünə bir o qədər də inanmırlar. Halbuki, bu dövrdə istehlakçını
anlamaq üçün araşdırma vacib şərtdir. Reklam etməyi kəsmək isə qətiyyən qənaət
yolu deyil.
6. İstehlakçı ilə
əlaqə inama söykənməlidir. Əgər hər hansı bir qida məhsulu satan şirkət 1 kq
yerinə paketə 850 qram yerləşdirərək qiyməti azaldarsa, bu, qısa dövr üçün
gəlirlidir, lakin uzun dönəm üçün əsla. Tək tərəfli edilən dəyişikliklər uzun
dövrdə markanı daha etibarsız şəklə salır. İqtisadi böhran dövrü istehlakçının
inam arayışını ən çox intensivləşdirdiyi dövrdür.
7. Bu dövrdə hər bir
markanın bazar seqmentlərinə fərqli gözlə baxması lazımdır. İstənilən markanın
bu günə qədər müraciət etmədiyi coğrafi ərazilər və müştəri qrupları mütləq
vardır. Şirkətin bütün qeyd olunanları dəyərləndirməsi və yeni imkanlar
olub-olmadığını araşdırması lazımdır. Bu günlər hələ çatılmamış müştəri
seqmentlərinə çatılması üçün fürsət dövrüdür.
8. Cəmiyyətin
əhvalının bədbin olması şirkət əməkdaşlarının əhvalının bədbin olması deməkdir.
Hər bir təşkilatın rəhbərinin və ya İdarə Heyətinin ən çox həssaslıqla
yanaşmasının ehtiyac duyulduğu tərəflərdən biri budur. İşdən çıxarmalar çox
incə şəkildə və düzgünlüklə aparılmalıdır, əks təqdirdə şirkətin etibarı ciddi
şəkildə zədələnə bilər. Bu dövrdə ən ağıllı atılmalı addımlardan biri
ixtisarlar yerinə əmək haqqı çox yüksək olan şirkət əməkdaşlarının maaşlarının
azaldılaraq tənzimlənməsidir. Böhran dövrü başa çatdıqda isə əmək haqqını
əvvəlki səviyyəyə qaldırmaqdır. Bunun üçün isə şirkət rəhbərliyinin ədalətli
davranması lazımdır.
9. İqtisadi böhran
dövrü hər tipli innovasiyanı etmək üçün ən ağıllı dövrdür.
Hər bir dəyişiklik
özündə bir çox fürsətləri birləşdirir. Unutmamalıyıq ki, bu böhran dövrünün bir
sonu olacaq və iqtisadiyyat təkrar böyüməyə başlayacaq. Bu gün icra etməli
olduqlarımızı icra edərək şirkətimizi böyümə dövrünə hazırlamağın yollarını
axtarıb tapmalıyıq.
Camid Mövsümov
Biznesin inkişafı və CRM üzrə mütəxəssis