“Balaca şahzadə” Musiqili Teatra gəlir - Fotolar
Hər birimizin içində balaca bir uşaq yaşayır. Mən, məsələn, bu uşağı
çox sevirəm, vaxtaşırı onunla söhbət edirəm, hətta məsləhətləşirəm də... Bu
uşaq bir az mənə bənzəyir, bir az da
Tanrıya... Saf, müqəddəs, duyğulu, xeyirxah, sadəlövh, inadcıl, küsəyən,
kövrək, çoxbilmiş... İllər ötür, mən
yaşa doluram, bu balaca isə böyümək bilmir ki, bilmir... Bəlkə də istəmir və öz
aramızdır, heç mən də onun böyüməyini arzulamıram, çünki, bu uşaq mənim dünyamı
kirlənməkdən, bozarmaqdan, köhnəlməkdən qoruyur. Mən onun gözü ilə yaşadığım
aləmə baxıram, təkcə ətrafımda deyil, bütün dünyada yaşlı-başlı insanların
yaradılan hər şeyi necə insafsızcasına məhvə sürüdüklərinə, bir udumluq nəfəs
verməyə qadir olmadıqlarının canını necə qəddarlıqla, uf demədən aldıqlarına
heyrət edirəm. İçimdəki bu uşaq bəzən hönkürüb ağlayır və hayqırır: "Axı mənim
Qızılgülümün özünü qorumaq üçün cəmi 4 tikanı var. Dörd tikandan başqa onun bu
dünyada heç nəyə gümanı gəlmir.”
Həmin an
ürəyimdən acı bir göynərti keçir "Mən
onun üçün qutuda quzu şəkli çəkəndə, ona
buruntaq qoymamışdım, birdən o quzu onun sevdiyi, 4 tikandan başqa gümanı heç
nəyə gəlməyən Qızılgülü yesə, o uşağın göz yaşları balacanın 500 milyon gülən
zınqrovlu ulduzla süslənmiş hücrəsini dağıtsa, mən körpə dostuma nə cavab
verəcəyəm, onu necə ovunduracağam?”
İçinizdəki o uşağı
öldürməyin!
Bütün bu duyğuları
Azərbaycan Dövlət Musiqili Teatrının məşq otaqlarında araya-ərsəyə gətirilən
yeni tamaşanın - fransız yazıçı Antuan de Sent Ekzüperinin "Balaca şahzadə”
adlı əfsanəvi əsərinin məşqlərinə baxarkən yaşadım. Daha çox uşaqlar üçün
yazıldığı güman edilən bu hekayə əslində, biz
böyüklərə "içinizdəki o uşağı öldürməyin!” mesajını verir.
İlk dəfə 1943-cü ildə
çap olunan bu əsərin qəhrəmanını - özünə ev böyüklükdə bir planet kəşf etdiyinə
sevinən qızılı saçlı Balaca şahzadəni
dünyada tanımayan və sevməyən oxucu, dinləyici, tamaşaçı çətin tapılar. Əsər
180-dən çox dilə tərcümə olunub, film çəkilib, musiqi bəstələnib.
Bu məşhur əsərə Musiqili teatrın
müraciət etməsi də təsadüfi deyil. Çağdaş dünyamızda supergüclü dövlətlərin
bəşəriyyətə meydan oxuduğu, haqq-ədalət tərəzisinin pozulduğu, körpə
gülüşlərinin silah səsləri ilə susdurulduğu bir dövrdə, bəlkə də insanlığın bu
balaca şahzadə kimi düşünən, həyata onun gözü ilə baxmağa qadir olanlara,
insanlara yer üzünün əşrəfi olduğunu xatırladanlara daha çox ehtiyacı var.
Balaca şahzadə - əslində insanlığın simvolu kimi də xarakterizə edilə bilər -
doğulduğu planetin amansız, sərt, bəzən də anlaşılmaz qanunları ilə barışmayıb
özünə yeni bir dünya tapmaq ümidi ilə səyahətə çıxıb. Bu kiçik oğlan düşünür
ki, dünya, böyüklərin idarə etdiyi kimi, onların ağlasığmaz tələb və təklifləri
ilə mövcud ola bilməz və olmamalıdır. Müəllif öz qəhrəmanının dili ilə
böyükləri bu dünyanın düzənini bir-birini hədələməklə, daha güclü silahlar
istehsal etmək və onu günahsız insanların məhvinə səbəb ola biləcək
müharibələrlə deyil, sülhlə, səmimiyyət, sevgi, qarşılıqlı anlaşma ilə sahmana
salmağın yollarını axtarmağa çağırır.
BÖYÜKLƏRİN HAMISI NƏ VAXTSA UŞAQ OLUBLAR
Nə yaxşı ki, o şahzadənin bəsirət
gözü açıqdır, əgər belə olmasaydı, bu qızılsaç oğlan təyyarəçinin çəkdiyi o
balaca qutu şəklinin içində buruntaqsız quzunu da görməzdi və insanların, haradasa, qəlblərinin lap dərinliklərində gizlətməyə çalışdıqları
hissləri duymaz və bu qədər narahat olmazdı! Öz tərtəmiz xəyallar və
xeyirxahlıqlar dünyasında yaşayan Balaca şahzadə rastlaşdığı hər nəsnəni öz
könlünün dili ilə dindirməyə, ifadə etməyə, dəyərləndirməyə çalışır. Onun ən
böyük narahatlığı, çırpıntı və əndişəsi isə budur: "BÖYÜKLƏRİN HAMISI NƏ VAXTSA UŞAQ OLUBLAR, TƏƏSSÜF Kİ, BUNU
XATIRLAYANLAR ÇOX AZDIR”. "Bizim Balaca şahzadəmiz belə düşünür, inanın ki,
o haqlıdır” deyir gələcək tamaşanın quruluşçu rejissoru, Xalq artist, "Şöhrət”
ordenlı Cənnət Səlimova: "Beynəlxalq layihə çərçivəsində hazırlanan tamaşada
çox maraqlı beynəlmiləl yaradıcı heyət var. Bəstəkar, ABŞ-da yaşayan
həmyerlimiz, bir sıra mötəbər müsabiqələrin qalibi Ruslan Ağababayevdir,
tanınmış xoreoqraf və plastik hərəkətlər rejissoru Sergey Qritsayı Rusiyadan
dəvət etmişik. O, tamaşa boyu görəcəyiniz artistlərin bütün plastik
hərəkətləri, bütövlükdə tamaşadakı bütün rəqsləri düzənləmək üçün çox maraqlı
nüanslar tapır və ifaçılar bu sənətkarla işləməkdən zövq alırlar. Onu da deyim
ki, bu, Sergey İvanoviçlə üçüncü işimizdir, bundan əvvəl Gənc Tamaşaçılar
Teatrında "Romeo və Culyetta” və "III Riçard” əsərlərində bərabər çalışmışıq.
Quruluşçu rəssam kimi ilk dəfə qüvvəsini sınayan Məryəm Ələkbərlini də yəqin
ki, tanıyırsınız. Bu istedadlı qızımızın fərdi sərgisi dünyanın bir çox
ölkələrinin salonlarında nümayiş etdirili, əminəm ki, Məryəmin bizim
teatrımızdakı debütü də uğurlu olacaq. Gələcək tamaşamızın çox maraqlı səhnə
qrafikası isə Mehdi Məmmədova aiddir. "Tiexble solutions”şirkəti tamaşanın
bədii tərtibatını, geyim, rekvizit, dekor işlərini öz üzərinə götürüb. Əməkdar
artist, baş xormeyster Vaqif Məstanov, rejissor, əməkdar artist Nofəl Vəliyev,
konsertmeyster Nərminə Əbdürrəhmanova və rejissor assistenti Sevinc Məmmədova
da işlərini qüsursuz icra etməyə səy göstərirlər. Böyük zəhmət tələb edən bu
layihəni nəzərdə tutulan vaxtda təhvil vermək üçün hər gün saatlarla çalışmalı oluruq.
Balet qrupu, xor kollektivi, ayrı-ayrı aktyorlarla fərdi məşqlər, hər bir hərəkətin, sözün, səhnənin
zərgər dəqiqliyi ilə cilalanması, eyni səhnənin və ya hərəkətin dəfələrlə
təkrar edilməsi kənardan baxanlara çox yorucu və bəzən də bezdirici təsir bağışlaya
bilər, ancaq teatra canlı bir orqanizmdir və bu sənətə könüldən bağlı insanlar
üçün bu sadəcə illər boyu qazanılan bir vərdiş, maraqlı və gərgin işdir”.
Azərbaycan Dövlət Musiqili
Teatrının yaradıcı heyəti ilə ilk dəfə əməkdaşlıq edən Rusiyalı qonaq -
dünyanın ən ünlü sənət məbədlərində - ABŞ-ın Metropoliten Opera teatrında,
S.Prokofyevin "Hərb və sülh”, İtaliyanın Parma teatrında "Bal maskarad”,
Madridin Zala Tribunasında B.İnqlanın "Qana and”, həmçinin Almaniyanın,
Niderlandın, İngiltərənin, İsveçrənin və
Rusiyanın demək olar ki, ən böyük teatrlarında müxtəlif mövzulu
tamaşalardakı rəqslərə və plastik hərəkətlərə quruluş verən Sergey Qritsay
bizim artistlərin və yaradıcı heyətin işgüzarlığından və çalışmaq əzmindən çox
məmnundur. Tanınmış sənətkar deyir ki, Cənnət xanımla və sizin kollektivlə
işləməkdən zövq alıram, burada hər kəs öhdəsinə düşən işi dəqiq icra etməyə
çalışır, həm də dil baryeri olmadığından biz asanlıqla ünsiyyət qurur və
rahatca işləyə bilirik: "Mənim quruluş verdiyim hərəkətləri icra edən artistlər
əslində daxillərində yaşayan o balaca uşağın arzularını dilə gətirir və belə
bir fikir aşılamağa çalışırlar ki, hər gün söylədiyimiz yüzlərlə hədəfsiz söz
və ifadə bəzən kimlərinsə həyatında dönüş eləməyə qadir ola bilər və bu sözlərin,
verilən vədlərin hər birinin arxasında yaşından asılı olmayaraq, bir insanın
ümidləri, arzuları var, onları reallığa çevirməksə o qədər də imkansız deyil”.
Göy
üzündə hər kəsin öz ulduzu var
İstənilən hər hansı bir bədii
nümunənin təsir gücünü artırmaq, müəllifin yaratdığı qəhrəmanların daxili
aləmini, təqlin etməyə çalışdığı məqsəd və məramı oxucu və tamaşaçının daha
yaxşı qavramasını təmin etmək üçün çap olunan kitablarda bəzən müxtəlif rəsmlər,
mövzuya uyğun illüstrasiyalar verilir, səhnədə isə bu təsiri bir az da
qüvvətləndirmək üçün quruluşçu rəssamın yaratdığı eskizlər köməyə gəlir.
Əsərləri daha çox xarici
ölkələrdə nümayiş etdirilən və tablolarında nəzərə çarpan daxili dinamikanı,
ifadəliliyi, rəng çalarını və məna əlvanlığını, bu yaradıcılıq nümunələrinə
hopmuş saf, təmiz və işıqlı duyğuların tərcümanı olan istedadı, ustalığı mütəxəssislər tərəfindən
yüksək qiymətləndirilən Məryəm Ələkbərli də Antuan de Sent-Ekzüperinin balaca
qəhrəmanı kimi ömrü boyu öz xeyirxah daxili aləmini, dünyaya və onu əhatə edən
hər şeyə münasibətini rənglərin dili ilə ifadə etməyə çalışır. Məryəmin mənəvi
dünyasında və rəng palitrasında kədərə,
narahatlığa, inamsızlığa yer yoxdur, onun rəsmlərindən boylanan çiçəklər də,
dəniz də, kəpənəklər də, quşlar da şəndir, xoşbəxtdir. Bəlkə elə buna görə də
yeni tamaşanın yaradıcıları səhnə tərtibatında təcrübəsi olan rəssama yox, məhz
ona, qəlbi və gözləri gülən xanıma "Balaca şahzadə”nin arzular dünyasına şərik
olmağı etibar ediblər. Balaca şahzadə illərin uzaqlığından məhz bu cür
istedadlı insanlar üçün deyib: "Göy üzündə hər kəsin öz ulduzu var. Onlar da
insanlar kimidir, bir-birilərinə bənzəməzlər. Sən sevdiyin çiçəkləri yaxından
görmək istəsən, öz ulduzunun ziyasına güvən, bu işıq səni heç yaxt yanıltmaz!”
Məryəm Ələkbərlinin əsərləri o qumsal səhradakı qızılsaçlı oğlanın sapsarı
peyzajına yeni ruh, əlvanlıq və rəng gətrəcək.
Tamaşada əməkdar artistlər Ələkbər Əliyev, Əkbər
Əlizadə, Şövqi Hüseynov, Anton Ferşdant, aktyorlardan Məhərrəm Qurbanov,
Əliməmməd Novruzov, Əmrah Dadaşov, Nicat
Əli, Aydan Həsənova, Emil Heydərov və Atəş Qarayev rol alıblar.
Balaca
şahzadə obrazını iki məktəbli uşaq ifa edəcək. Rejissor Nofəl Vəliyev kiçik
məşq salonunda saatlarla, səbirlə və yorulmadan balaca aktyorlara obrazı daha
sərrast və inandırıcı yaratmağa kömək edəcək detalları izah edir, hadisələrin
baş verdiyi məkanda - Saxara qumsallıqlarında öz dünyasını yaratmaq, dost
tapmaq və rastlaşdığı bütün canlılardan Yer üzünün həqiqətlərini öyrənmək və
anlamaq istəyən qəhrəmanın daxili narahatlıqlarının səbəbini qavramaq, hiss
etmək üçün müxtəlif örnəklər gətirir, onların suallarını cavablandırır,
təcrübəli aktyorları uşaqlarla daha səmimi ünsiyyət qurmağa çağırır.
Xatırladım
ki, Balaca şahzadənin rolunu ifa edəcək Atilla və Rahib qardaş olmasalar da,
hər ikisi eyni soyadı daşıyir: Məmmədov!
Rahib artıq bu səhnədə təcrübəli aktyor sayıla bilər. O, xalq yazıçısı
Elçinin "Baladadaşın toy hamaımı”əsərindəki uğurlu rolundan sonra "Yatmış gözəl
və cırtdanlar” nağıl-tamaşasında öz məharətini nümayiş etdirib. Atilla da
dostundan geri qalmır, o da "Testene Art” Beynəlxalq İncəsənət müsabiqəsinin
qalibidir. "Gələcəyin ulduzu” V Beynəlxalq müsabiqədə ikinci yeri tutub, qardaş
Türkiyədə düzənlənən "O səs çocuqlar” televiziya yarışmasında isə finalçı olub.
Uşaqlar balaca şahzadənin nağıllar və gözəlliklər dünyasında özlərini o qədər
xoşbəxt hiss edirlər ki...
İnsanlar bura təkcə gülməyə,
əylənməyə gəlmirlər
"Bizim teatrın təkcə
binasının interyeri və daxili dizaynı dəyişməyib, həm də yaradıcılıq imkanları
genişlənib, yeni ənənələr formalaşmağa başlayıb” deyir teatrın direktoru,
Əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Əliqismət Lalayev.
Tamaşaçılarımızın marağı da dəyişir, dünyagörüşü də. İndi insanlar bura təkcə
gülməyə, əylənməyə deyil, həm də düşünmək, mənəvi dünyalarını zənginləşdirmək,
zövqlərini formalaşdırmaq üçün gəlirlər. Biz də müasir dünyanın tələbləri ilə
ayaqlaşmağa çalışırıq, repertuarımıza əl gəzdiririk, Beynəlxalq layihələrdə
iştirak edirik, istedadlı insanlarla çalışmağa üstünlük veririk. Mən əminəm ki,
dünyaca ünlü bir sənətkarın Musiqili teatrın yaradıcı heyətinə dəvət olunması,
təkcə konkret bir tamaşanın uğuru deyil, həm də ustad dərsləridir ki, bizim
cavanlar da bundan bəhrələnməyi bacarmalıdırlar. Vaxtaşırı sırf maraq və bir qədər də təcrübə
toplamaq xatirinə mən də Sergey İvanoviçin məşqlərinə baxmağa gəlirəm.
Hava qaralır. Məşq salonunda isə iş davam edir. Balaca şahzadə ilə
təyyarəçinin söhbətini dönə-dönə dinlədikdən sonra içimdəki o gülən uşağı daha
çox sevirdim, onu qorumaq, yad
baxışlardan uzaq tutmaq istəyirdim. İllərdən bəri mənimlə bərabər yol gələn o
balaca dostum da sanki bu şahzadənin timsalında gün işığına çıxmışdı və o
həmfikir tapdığı üçün xoşbəxt idi.
Bu duyğularla məşq salonunu tərk edirəm. Yaddaşımdakı səs "İnsanlar
sürət qatarlarına doluşub gedirlər, amma hara getdiklərini, nə axtardıqlarını
bəzən heç özləri də bilmir. Sonda da görürlər ki, ömürləri boyu eyni çevrə
ətrafında fırlanırlarmış" deyərək bu dünyanın gerçək üzünü bir daha
xatırladır.
Və mən də gözü də,
fikri-zikri də əlindəki telefonda olan və yanından kimlərin keçdiyini, nələr
düşündüyünü eyninə belə almayan hər kəsə hayqırmaq istəyirəm: Bu gün dünyadakı
Qızılgülləri - gümanı 4 tikandan başqa heç nəyə qalmayan insanları, onlara
tuşlanan güllələrdən qorumaq üçün içinizdəki o BALACA ŞAHZADƏ ilə danışmağı
unutmayın. Çünki bu Uşaq sözün gerçəyini, həqiqətin acısını söyləyir. "Sən özün-özünü mühakimə et, onda görəcəksən ki,
bu, çox çətin məsələdir, özünü mühakimə etmək özgələri qınamaqdan daha
çətindir. Əgər bunu bacarsan, deməli sən MÜDRİKSƏN! Böyüklərin hamısı nə vaxtsa
uşaq olub, amma təəssüf ki, bir çoxu bunu unudub!”.
Telli Pənahqızı