Azərbaycanı ikiyə bölən müqavilə
1826-1828-ci
il Rusiya-İran müharibəsi 1828-ci il fevralın 10-da Təbrizdən bir qədər cənubda
yerləşən Türkmənçay kəndində imzalanmış 16 maddədən ibarət Türkmənçay müqaviləsi
ilə başa çatmışdır. Türkmənçay danışıqlarında rus yazıçısı, müqavilənin Rusiya
tərəfindən ideoloqu A.S.Qriboyedov da iştirak etmişdir. Müqavilənin III maddəsinə
əsasən, Gülüstan müqaviləsinin (1813-cü il, 12 oktyabr) şərtləri təkrarlanıb təsdiqlənməklə
Naxçıvan və İrəvan xanlıqları da İrandan alınıb Rusiyaya birləşdirilmiş və bu
iki ölkənin sərhədi həmin tarixdən bəri Araz çayı boyunca keçmişdir.
Azərbaycanı iki hissəyə bölən (Şimali və
Cənubi Azərbaycan) Türkmənçay müqaviləsindən sonra rus diplomatı, "Ağıldan bəla”
əsərinin müəllifi, A.S.Puşkinin və dekabristlərin yaxın dostu A.S.Qriboyedovun
qəzarat (dini cihad) nəticəsində Tehranda öldürülməsi (30 yanvar 1929-ci il) bu
müqaviləni poza, yeni qırğına səbəb ola və sərhədləri dəyişə bilərdi.
Türkmənçay müqaviləsi Azərbaycanın taleyi
üçün böyük tarixi əhəmiyyət kəsb etdiyindən, A.S.Qriboyedovun İranda qətlə
yetirilməsinin əsas səbəblərini araşdırarkən, çoxlu rəvayətlərə və mənbələrə
rast gəlinməklə bərabər, milli tariximizə görkəmli publisist, tərcüməçi və
filosof kimi daxil olmuş Əli bəy Hüseynzadənin də bu hadisə ilə əlaqədar verdiyi
şərhlər məsələnin daha da aydınlaşdırılmasına yaxından kömək edir.
Bəzi rəvayət və mənbələrdən maraqlı məqamları
nəzərdən keçirək:
I. XIX əsrin birinci yarısının istedadlı
Azərbaycan sərkərdəsi, İrəvan və Naxçıvan xanlıqları daxil olmaqla Azərbaycanın
hakimi, Fətəli şah Qacarın vəliəhdi Abbas Mirzənin iqamətgahı və Rusiyanın səfarətxanası
Təbrizdə idi. Müharibə başa çatmış və Abbas Mirzə ilə A.S.Qriboyedov arasında
dostluq və qarşılıqlı hörmət mövcud idi. İran Rusiyaya qızıl pulla on milyon
manat təzminat verməli və Türkmənçay müqaviləsinin başqa şərtlərini yerinə
yetirmək məcburiyyətində idi. Bu işləri Təbrizdə görmək olardı. Şah ümumiyyətcə,
dövlət işlərinin hamısını Abbas Mirzənin üstünə yıxmış özü eyş-işrətlə məşğul
idi. Abbas Mirzə Qriboyedova Tehrana getməyi məsləhət görmür. Lakin ingilislərin
təhriki ilə Vəzir-muxtar Tehrana yollanır və İranın mərkəzinə qara at üstündə
daxil olur. Bu, səhv idi. Dost ölkənin mərkəzinə, müsəlman aləmində ancaq ağ at
üzərində daxil olurlar. Deməli, Tehran əhalisinin mülahizəsinə görə, Vəzir-muxtar
İranı özünə dost ölkə saymır.
II. Bir ölkənin səlahiyyətli səfiri
başqa, ələlxüsus Şərq ölkəsinə gəldikdə, öz hakiminin (danışdığımız halda rus
çarının) hədiyyələrini şaha təqdim etmək üçün onun hüzuruna getməli idi. İranda
şahın qəbuluna gələn şəxs tutduğu vəzifədən asılı olmayaraq, başmaqlarını
çıxarmalı, şaha təzim etməli və onun qarşısında olan səndəlin (kürsünün) üstündə
üç dəqiqədən artıq oturmamalı idi. Belə ki, həmin müddət ərzində çəkisi iki
puddan artıq olan qızıl və qaş-daşla bəzənmiş libaslı şah ayaq üstündə dururdu.
A.S.Qriboyedov çəkmələrini qəbulda çıxarmır və deyir: "Mən fateh ölkənin səfiriyəm
və çəkmələrimi çıxarmasam da olar. Şahın qəbuluna çəkməli girmiş səfir, lazım
olan üç dəqiqə əvəzinə Fətəli şahı - 100-dən artıq övladı, onlarla arvadı, əynində 40 kiloluq libası olan qoca
kişini 20 dəqiqə ayaq üstündə saxlayır.
Şah tərləyir, əyanlara və ruhanilərə bu iş xoş gəlmir və onlarda Vəzir-muxtara
qarşı kin hissinin əsası qoyulur. Handan-hana bunu başa düşən A.S.Qriboyedov
şahın qəbulundan kənar olur. Şaha əziyyət vermək, onu əyanlar və ruhanilər
arasında belə hörmətdən salmaq A.S.Qriboyedovun ikinci səhvi idi.
III. Fətəli şah Qacarın iqtisadi,
pul-para işlərinə baxan vəziri Yaqub xan, Qriboyedov Tehranda olanda saraydan
varidatını götürərək qaçır və Vəzir-muxtardan Rusiyaya qayıtmaq üçün himayə istəyir.
A.S.Qriboyedov onu qəbul edir. Yaqub Mirzə Hakop Markaryan adlı erməni idi, sərbazlar
tərəfindən tutulub axtalandıqdan sonra Fətəli şaha verilmiş və elə böyük rütbəyə
gəlib çatmışdı. Şərq aləmində başqa dinin nümayəndəsinin müsəlmançılığı qəbul
etməsi çox təqdir olunur. Lakin ən böyük günah həmin adamın yenidən dinini dəyişməsidir.
Tehran qaragüruhu Yaqub xanın dinini dəyişməsini, hədsiz sərvətlə rus səfarətxanasına
qaçmasını pis qəbul edir.
A.S.Qriboyedov onu öz şahından-I Nikolaydan icazəsiz, himayəyə götürə
bilməzdi. Özünə qürrələnən səfir üçüncü səhvi də belə buraxır.
IV. Ruslara qarşı nifrət bəsləyən İran
xanlarına, ingilislərə çox yaxın olan şahın bacısı oğlu Allahyar xan başçılıq
edirdi. Allahyar xanın biri alman, ikincisi erməni olan iki arvadı Yaqub xanla
birlikdə rus səfarətxanasına qaçmışdılar. Allahyar xan arvadlarını geriyə tələb
edir. Vəzir-muxtar razı olmur. Bu səfirin dördüncü səhvi idi.
V. 1747-ci ildə Nadir şah Əfşarın ölümündən
sonra İran şahlarının şəxsi qvardiyası, qaçmış rus əsgərləri və zabitlərindən
ibarət olan "Bəhaduranlar”dan ibarət idi. Fətəli şahın ətrafında Samson xanın
(keçmiş rus kazak vaxmistiri) rəhbərliyi ilə 3000 bahaduran var idi.
A.S.Qriboyedov tələb edirdi ki, onlar Rusiyaya qaytarılsın və cəzalandırılsın.
Ona görə də faciə gecəsi yaxınlıqda olan bahaduranlar lazımi kömək göstərməmiş
və rus səfarətxanasının A.S.Qriboyedov başda olmaqla bütün əməkdaşları şəhid
olmuşdu. Ölülərin arasında səfiri barmağındakı üzüyünə görə tanıya bilmişdilər.
Rus səfarətxanasının işçiləri ilə birlikdə Hakop Markaryan (Yaqub xan) və
Allahyar xanın arvadları da əcəllərinə çatmışdı.
Bütün bunlara və bəzi mənbələrə istinadən,
A.S.Qriboyedovun İranda öldürülməsinin nəticə etibarı ilə daha çox hansı səbəblər
üzündən baş verdiyini araşdırmaq üçün tarixi faktlara müraciət etmək məsələnin
mahiyyətini az da olsa dəyişdirsə də, ancaq Əli bəy Hüseynzadənin "İran
Qriboyedovu qətl etdi” məqaləsindəki fikirləri daha qabarıq səslənir.
Belə ki, "İran Qriboyedovu qətl etdi” məsələsindən
danışarkən Ə.Hüseynzadə göstərir ki, İran, Qriboyedovu "Türkmənçay əhdnaməsinin
müvəccidi” olduğu üçün qətl etdirmədi. Yəni İran Qriboyedovu həmin müqavilənaməyə
əsasən Qafqaz torpaqlarını itirdiyinə görə
öldürmədi, çünki iranlılarda "cahilanə də olsa, o qədər həmiyyət, vətənpərvərlik
yox idi”.
Ə.Hüseynzadəyə görə, Qriboyedovu İran yox,
İranın bir taqım müstəbidləri öldürmüşdü. "Əsarətin düşməni” və "hüquqşünas bir
zat” kimi Qriboyedov Türkmənçay müqavilənaməsinin 13-cü maddəsinə əsasən,
rus-İran müharibələrində əsir düşmüş rus təbəələrinin geri qaytarılmasını tələb
edirdi. Bu isə o zaman Tehranın saray adamları tərəfindən narazılıqla qarşılanmışdı.
Xüsusilə, həmin əsirlərdən iki erməni qadının şah hərəmxanasından qaçıb rus səfarətxanasında
gizlənməsi, şahın Qriboyedov haqqında "bu ipə-sapa yatmayan adama həddini
bildirmək” təhriki və Tehran məscidində müctəhid Mirzə Məsihin fitvası kimi
hadisələr Qriboyedovun faciəli ölümünə səbəb olmuşdur.
Qriboyedovun faciəsində həm "rus höküməti-istibdadiyyəsi
zimədxəldir” sözlərilə yanaşı Ə.Hüseynzadənin dekabristlərdən Rıleyevin edamı,
Odoyevskinin, Marlinskinin Sibirə sürgünü, yaxud Puşkinlərin, Lermontovların,
Dostoyevskilərin, Çernişevskilərin başlarına gətirilən müsibətləri yadına
salması, diqqəti çar istibdadına yönəltmişdir.
Qriboyedovun dekabrist hərəkatı ilə əlaqədar Peterburqda istintaq olunduğuna və
onun "Sibirə deyil, məhz cənuba” göndərilməsinə işarə Qriboyedov faciəsinin çar
Rusiyası tərəfindən əvvəlcədən təşkil edilməsi fikrini dəqiqləşdirmişdir.
Məlumdur ki, o zaman Qriboyedov dekabrist
hərəkatı ilə əlaqədar məsuliyyətə cəlb edilmişdi. Lakin İ.F.Paskeviçlə
(Qafqazda rus qoşunlarının Baş komandanı) qohum olduğundan, həbsdən azad
edilmiş və Paskeviçin komandanlıq etdiyi ordu ilə İrana müharibəyə (1826) göndərilmişdi.
1828-ci il İran-rus müharibəsinin sülhlə nəticələnməsinə baxmayaraq, çar hökuməti
İranda Rusiyanın mənafeyini müdafiə etmək və İranın müharibə xərclərini ödəmək
məsələlərilə əlaqədar Qriboyedovu yenidən İrana səfir göndərir. Lakin ədib bu təyinatını
o zaman "mənə iki rütbə də versəniz Tehrana getmərəm” deyərək, rədd etmişdir.
Çünki Qriboyedov yaxşı bilirdi ki, dəfələrlə rus-İran müharibələrində səfalətə,
aclığa düçar olan xalq heç vaxt bu işğalçı müharibəni törədən dövlətin rəsmi
nümayəndəsini rəğbətlə qarşılamayacaq. İkinci tərəfdən, Qriboyedov onu da yaxşı
bilirdi ki, o, Türkmənçay müqavilənaməsi ərəfəsində Tehranda danışıqlar zamanı
saray əyanları arasında böyük narazılıqlar yaratmışdı və iranlılar ona kin və ədavət
bəsləyirdilər. Qriboyedov hələ Peterburqda ikən kapitan Kempbel ona bu barədə xəbərdarlıqla
demişdi: "Özünüzü qoruyun, İran Türkmənçay müqavilənaməsinə görə sizi
bağışlamayacaq”. Şübhəsiz ki, bu vəziyyətdən çar hökuməti də xəbərdar idi. Məhz
buna görə də çarizm Qriboyedovu Sibirə deyil, cənuba, İrana göndərmişdi.
Ə.Hüseynzadənin, Qriboyedovun İranda qətli
ilə əlaqədar Şərq istibdadının ifşasına çar istibdadının ifşasını əlavə etməsi
və bu iki mövzunu məharətlə bir-birinə bağlaması xüsusi məzmun kəsb etmişdir.
Lakin Ə.Hüseynzadə Qriboyedovun ölümündə əsas günahı bu saydıqlarında, izah
etdiklərində görmürdü. Ədibə görə, bu səbəblər ancaq həmin hadisənin şəraitidir,
təfsilatıdır.
Deməliyik ki, Ə.Hüseynzadənin Qriboyedovun
qətli məsələsini ortaya gətirməkdə başqa bir məqsədi də vardır. Ə.Hüseynzadənin
dediyi "Mən əminəm ki, onun yerinə Puşkin olsaydı, qətl olunmazdı” sözləri diqqəti Qriboyedova tərəf yönəldir.
Bu, Qriboyedovun ölümünün səbəbini şərh edən çox münasib bir müqayisə idi. Ə.Hüseynzadə
burada Puşkini xatırlatmaqla çox güman ki, onun Qafqazda sürgündə olduğu zaman
qafqazlılarla yaxınlığına, dostluğuna, şeirlərində Qafqaz xalqlarının azadlıq
ideyalarının tərənnümünə və işğalçı çar generalı Kotlyarevskiyə nifrətinə işarə
etmişdir. Ə.Hüseynzadənin Puşkin yaradıcılığındakı ümumbəşəri ideyaları nəzərdə
tutması ehtimalını Qriboyedovun İrandan yazdığı məktublarından gətirdiyi
şovinist səciyyəli "Dostum yoxdur və dost qazanmaq niyyətində deyiləm” sözləri
də bir daha təsdiq edirdi.
Göründüyü kimi, Ə.Hüseynzadə Qriboyedovun
yaradıcılığındakı istibdadı, mütləqiyyəti ifşa edən realist keyfiyyətləri qiymətləndirməklə
yanaşı, onun şovinist əqidəli, təkəbbürlü bir çar məmuru olduğunu da açıb göstərmişdir.
Maraqlıdır ki, Türkmənçay sülhü haqqında
xəbər gətirən Qriboyedova, hökmdar 4000 çervon bağışlamış və müqavilənin üçüncü
maddəsinə görə, İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarının Rusiyaya ilhaqı təsdiqləndikdən
sonra I Nikolay bu tarixi Azərbaycan torpaqlarında 1828-ci il 21 mart tarixli fərmanı
ilə "Erməni vilayəti” yaratmış və A.Qriboyedovun arvadı Ninanın atası gürcü
knyazı, general-mayor, vaxtilə Peterburq sarayında səfir işləmiş, Napoleonun
Rusiyaya hücumu zamanı Barklay de-Tollinin adyutantı olmuş, gürcü ədəbiyyatında
lirik şair və maarifçi kimi tanınmış A.S.Çavçavadzeni həmin vilayətə rəis təyin
etmişdir. Bütün bunlar isə onların Çar ailəsinə nə qədər yaxın olduğunu göstərməklə
sübut edir ki, I Nikolay "mükafat verməyi düşündükdə, zarafat etmir”.
Beləliklə, Qriboyedovun ölümü Ə.Hüseynzadəyə
görə, rus-İran müharibəsində əsir düşən rus təbəələrinin geri qaytarılmasını tələb
edən "əsarət düşməni”, "hüquqşünas bir zat”ın ölümü deyildir, bu ölüm, çarizmin
cənuba sürgünə göndərdiyi bir dekabrist iştirakçısının da ölümü deyildir. Bu
ölüm, "gözündə ruslardan, Rusiyadan, Rusiyanın əzəmətindən başqa bir şey
olmayıb” iranlılara "vicdansızlar”, "köhnə yalançılar”, "vəhşi asiyalılar” nəzərilə
baxan müstəmləkəçi ağanın, bir çar məmurunun qətlinə verilən fitva idi.
Bəli, Azərbaycan ictimai fikir tarixinin
görkəmli nümayəndəsi, tanınmış maarifçi və yazıçı-publisist Əli bəy Hüseynzadə
istiqlaliyyət uğrunda mübariz, milli qurtuluş məramının carçısı kimi özünün
milli ruhunu və milli təkəbbürünü qoruyub saxlamaqla, Qriboyedovun İranda müəmmalı
ölümü ilə bağlı "sirr”ləri açmış, təkcə Azərbaycanda deyil, bütün türk aləmində
"bir haqq elçisi kimi”, "bütün türk dünyasının mücahidi” kimi tanınmış, yalnız
mənsub olduğu xalqın deyil, bütün türk və müsəlman xalqlarının siyasi və milli əsarətdən
azad olması uğrunda mübarizə aparmışdır.
FİZULİ İBRAHİMZADƏ
Azərbaycan Respublikası Fövqəladə
Hallar Nazirliyinin Akademiyasının Humanitar fənlər kafedrasının dosenti, tarix
üzrə fəlsəfə doktoru