Azərbaycan üçün faydalı yaxınlaşma
Türkiyədə 15 iyul dövlət çevrilişinə cəhdin qarşısı
alındıqdan sonra hüquq-mühafizə orqanları tərəfindən bu işdə şübhəli bilinənlərin
həbsinə başlanılıb. Paralel olaraq, rəsmi Ankara PKK terror təşkilatının siyasi
qanadı kimi tanınan Xalqların Demokratiyası Partiyasının (HDP) liderləri, millət
vəkilləri barədə də həbs qərarı qəbul edib. Buna səbəb kimi həmin şəxslərin
separatçılarla əlaqədə olduğuna dair çoxsaylı faktların olması göstərilib. Bu
proseslərin baş verdiyi dövrdə Avropa İttifaqı (Aİ) həbslərdən narahatlığını
ifadə edib, hətta Avropa Parlamenti 15 iyul qiyam cəhdindən sonra ölkədə gedən
kütləvi həbsləri və təqibləri əsas gətirərək, Türkiyə ilə üzvlük danışıqlarının
dayandırılmasına dair tövsiyə xarakterli qətnamə qəbul edib. Nəticədə Türkiyə
ilə Aİ arasında münasibətlər kritik həddə çatıb. Rəsmi Ankaranın Aİ
ilə əlaqələrində soyuqluğun artması fonunda isə Türkiyə-Rusiya münasibətlərində
istiləşmə diqqət çəkməyə başlayıb.
Belə
ki, ötən günlər ərzində Kremlə
yaxınlığı ilə tanınan Vladimir Jirinovski Türkiyəyə səfər edib. O, səfər çərçivəsində
prezident Rəcəb Tayyib Ərdoğanla, xarici işlər naziri Mövlud Çavuşoğlu ilə görüşüb.
Görüş çərçivəsində V.Jirinovski R.T.Ərdoğana yeni Rusiya-Türkiyə ittifaqı ilə
bağlı 16 bəndlik layihə təqdim edib. Gələn həftə isə Rusiya xarici işlər naziri
Sergey Lavrovun Türkiyəyə rəsmi səfəri planlaşdırılır. Bütün bu faktlar bir
daha onu söyləməyə əsas verir ki, Türkiyə-Rusiya münasibətləri hər keçən gün
daha da yaxşılaşır, inkişaf edir. Bəs bu yaxınlaşma Azərbaycanın da mövcud
olduğu regiona nə vəd edir? Ankara-Moskva ortaqlığı və hətta müttəfiqliyi
Dağlıq Qarabaş məsələsini keyfiyyətcə başqa - Azərbaycan üçün kifayət qədər əlverişli
bir müstəviyə keçirə bilərmi?
Mövzu
ilə bağlı fikirlərini "Kaspi”yə bölüşən Siyasi
İnnovasiya və Texnologiyalar Mərkəzinin rəhbəri, politoloq Mübariz Əhmədoğlubildirib ki, Rusiya-Türkiyə münasibətlərində hazırda baş verənlər əvvəlcədən
proqnozlaşdırılırdı. Onun fikrincə, hər iki dövlət arasında məlum təyyarə
insidentindən sonra münasibətlər korlansa, bir müddət hər iki tərəf bir-birinin
ünvanına qarşılıqlı ittihamlar səsləndirsə də, siyasi rəhbərliyin qətiyyətli addımı
sayəsində vəziyyət yenidən əvvəlki məcrasına qayıdıb: "Türkiyə-Rusiya münasibətlərinin
təyyarə insidentinə qədər olan səviyyəsi, həmçinin beynəlxalq aləmdə və
regionda baş verən proseslər, vəziyyətin gec-tez əvvəlki qaydada olacağına əminlik
yaradırdı. Qərbin təzyiqi, Avroparlamentin qəbul etdiyi qətnamə fonunda Rusiya
və Türkiyə arasında iqtisadi-siyasi əlaqələr artır, münasibətlər daha da
yaxşılaşır. Bu təbiidir, əvvəldən də proqnozlaşdırılırdı. Sadəcə, bir məsələ
gözlənilməz idi. Bu, Krımla bağlı Türkiyənin mövqeyinin dəyişməsidir. Halbuki,
təyyarə insidentindən əvvəl və sonra Türkiyə Ukraynanın ərazi bütövlüyünü dəstəklədiyini
bəyan edir, Krım tatarlarının liderinə dəstək verirdi. Hətta Ərdoğan Krım
tatarlarının liderini Türkiyədə qəbul da etmişdi. Amma indi biz görürük ki,
Ərdoğan yaxın qohumunun rəhbərlik etdiyi nümayəndə heyətini Krıma yollayıb,
yarımadaya investisiya yatırmağı düşünür. Bununla o, nəinki Ukrayna ilə münasibətləri
barədə, ümumiyyətlə ABŞ və Avropanın Rusiya siyasəti ilə bağlı Qərbə kifayət qədər
ciddi mesaj verdi. Hal-hazırda Qərb, ABŞ və Avropa üçün ən həlledici məsələ
Ukraynadır. Təsadüfi deyil ki, Avropa İttifaqının rəhbərliyi ABŞ-ın yeni
seçilmiş prezidenti ilə danışığında gündəmə gətirdiyi ilk məsələ Donald Trampın
Ukraynaya dair yanaşması oldu. Tusk ABŞ-ın yeni prezidentinin Ukraynaya, Krıma
dair mövqeyinin düzgün olmadığını dolayısı ilə dilə gətirdi. Belə demək mümkünsə,
Qərb üçün Krım, Ukrayna ən həlledici məsələdir. Belə bir vəziyyətdə Türkiyə
Krımla bağlı mövqeyində dəyişiklik etdi”.
Politoloq
deyib ki, rəsmi Ankaranın mövqeyindəki bu dəyişiklik Türkiyənin Rusiya ilə
uzunmüddətli strateji əməkdaşlıq yoluna qədəm qoyduğunu nümayiş etdirir. Onun
fikrincə, indiyə qədər bu əməkdaşlığı rəsmi Ankaranın Krıma Qərb mövqeyindən
yanaşması əngəlləyib. Lakin indi həmin yanaşma ortadan qalxıb: "Türkiyə Krımla
ticari, iqtisadi, nəqliyyat əlaqələrini getdikcə artırır. Siyasi baxımdan isə
Krım Rusiyanın tərkib hissəsi kimi tanınmağa başlanılır”.
M.Əhmədoğlu
Türkiyə-Rusiya yaxınlaşmasının regiona, o cümlədən Azərbaycana təsirini də şərh
edib. Bildirib ki, bütün hallarda bu yaxınlaşma Azərbaycan üçün faydalıdır:
"Rusiya xarici işlər naziri Sergey Lavrov oktyabr ayında İrəvanda keçirilən
Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatının iclası zamanı ermənilərə Türkiyə
ilə münasibətləri normallaşdırmağı məsləhət gördü. O, bu normallaşmanın
açarının isə Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllində olduğunu bildirdi. Bu həmin
Lavrovdur ki, aprel döyüşlərindən sonra Türkiyəni şərləyir, Türkiyə və Azərbaycanın
birlikdə müharibə apardığını, rəsmi Ankaranın Dağlıq Qarabağdakı müharibədə Azərbaycana
dəstək verdiyini bildirirdi. Lakin 6 ay ərzində rusiyalı diplomat bu mövqeyini
180 dərəcə dəyişib. Bu faktın özü də Rusiya-Türkiyə yaxınlaşmasının Azərbaycanın
xeyrinə olduğunu sübut edir. Onu da yaddan çıxarmaq olmaz ki, Moskva-Ankara
münasibətlərinin yenidən yaxşılaşmasında ən vacib rolu Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev oynayıb. Türkiyə-Rusiya münasibətlərinin yaxşılaşması Azərbaycanın
geosiyasi, iqtisadi maraqlarına tam uyğundur. Sadəcə, Dağlıq Qarabağ məsələsi
bu regionda problem deyil. Burada proqnozlaşdırılması çətin olan bir sıra hadisələr
baş verə bilər. Misal üçün, İŞİD kimi terror təşkilatının regionda zühur etməsi
və sair. Ona görə də Ankara-Moskva münasibətlərinin istiləşməsi ölkəmizin
xeyrinədir. Hesab edirəm ki, Rusiya-Azərbaycan və Türkiyə-Azərbaycan ikitərəfli
münasibətləri daim qorunub saxlanmalı, Rusiya-İran-Azərbaycan formatı kimi gələcəkdə
üçtərəfli Rusiya-Türkiyə-Azərbaycan formatı da qurulmalı və inkişaf etdirilməlidir”.
Sülh və
Münaqişələrin Həlli Mərkəzinin rəhbəri, konfliktoloq Elxan Mehdiyev isə dünyada, o cümlədən Yaxın Şərqdə və regionda cərəyan
edən hadisələri əsas gətirərək, Ankara-Moskva yaxınlaşmasının davamlı olması,
yerləşdiyimiz coğrafi əraziyə müsbət təsir göstərməsi barədə müsbət fikirlər
söyləməyin hələ tez olduğunu vurğulayıb. O, Rusiya-Türkiyə yaxınlaşması kimi təqdim
olunan proseslərin qısamüddətli maraqlar üzərindən qurulan siyasət olduğunu
qeyd edib. Bildirib ki, 15 iyul dövlət çevrilişinə cəhddən əvvəl və sonra
Türkiyədə insan hüquq və azadlıqlarının məhdudlaşdırılması, kütləvi həbslərin həyata
keçirilməsi istiqamətində bir sıra addımlar atılıb və bunun müqabilində də Qərb,
Avropa İttifaqı rəsmi Ankaraya narahatlığını çatdırıb. Konfliktoloq deyib ki,
Avropa İttifaqı Türkiyə prezidentini Qərb demokratiyasından tamamilə izolə
etdiyindən, o, Rusiya ilə münasibətləri tamamilə fərqli müstəviyə daşıyıb.
E.Mehdiyev deyib ki, rəsmi Ankaranın bu siyasi kursu NATO üzvlüyü, Avropa dəyərləri,
həmçinin bu dəyərlərin Türkiyədə bərqərar edilməsi ilə bir araya sığmır.
Konfliktoloqun sözlərinə görə, hazırda Türkiyədə Avropa İttifaqına alternativ
kimi Şanxay beşliyi məsələsi gündəmə gətirilib və geniş müzakirə olunmaqdadır.
E.Mehdiyev bildirib ki, Şanxay beşliyi və Şanxay iş birliyi təşkilatı kökü
olmayan, deklorativ əsaslar üzərində qurulan, oradakı dövlətlərin ikitərəfli
iqtisadi münasibətlərini özündə göstərən bir təşkilatdır. Onun fikrincə, heç
bir halda belə bir təşkilat Avropa İttifaqına alternativ ola bilməz.
Konfliktoloq vurğulayıb ki, Türkiyənin Avropa İttifaqı ilə iqtisadi münasibətləri,
Avropaya ixracı bu ölkənin iqtisadiyyatının 50 faizdən artığını, Şanxay beşliyi
dövlətləri ilə cəmi 3 faizini təşkil edir. Bütün bu faktları nəzərə alan E.Mehdiyev
Türkiyə-Rusiya işbirliyinin perspektivinin olmadığını diqqətə çatdırıb. Bu
baxımdan o, sözügedən münasibətlərin Azərbaycana hansı formada təsir edəcəyi
barədə fikir yürütməyin də tez olduğunu söyləyib.
Rufik
İSMAYILOV