Azərbaycan heç vaxt istəməz ki, İranda müharibə, qarşıdurma və xaos olsun
İranın nüvə proqramı üzrə
Hərtərəfli Birgə Fəaliyyət Planı 2015-ci ilin iyul ayında İran və altılıq
ölkələri: Almaniya, Böyük Britaniya, Fransa, Çin, Rusiya və ABŞ arasında qəbul
edilib. İyulun 20-də planBMTTəhlükəsizlik Şurası tərəfindən təsdiq edilib.
Razılaşmaya əsasən, İran nüvə silahının əldə edilməsindən imtina edir,
qarşılığında isə sanksiyalar tədricən ləğv olunur. Lakin 2017-ci ildə ABŞ prezidenti Donald Tramp İranla
bağlı yeni strategiyanı elan edib. D.Tramp İranı terrorun
maliyyələşdirilməsində ittiham edib, rəsmi Tehranın nüvə razılaşmasının
müddəalarını pozduğunu söyləyib və gələcəkdə razılaşmanın pozulmasını istisna
etməyib.Cari il aprelin 30-da isə
İsrailin baş naziri Benyamin Netanyahu Təl-Əvivdəki "Kiriya” iqamətgahında
xalqa müraciətlə çıxış edib. Baş nazir
"Mossad”ın İranın nüvə arxivini bütünlüklə ələ keçirdiyini bildirib. Qeyd edib
ki, İsrailin sərəncamında İranın nüvə proqramına dair 55 minə yaxın sənəd və
foto, 183 diskdə saxlanılan 55 min fayl, o cümlədən fayl-çertyojlar, video və
mətnlər var. Netanyahu bildirilib
ki, arxivlə tanışlıq zamanı İranın nüvə
silahı proqramından imtina etmədiyi, beynəlxalq ictimaiyyəti aldatdığı bir daha
üzə çıxıb. Hökumət başçısı bu sənədlərin ABŞ-a, digər Qərb ölkələrinə təqdim
olunduğunu vurğulayıb. İran ətrafında cərəyan edən proseslərlə bağlı "Kaspi”nin
suallarını politoloq Tofiq Abbasov cavablandırır.
-
Tofiq bəy, baş nazir B.Netanyahunun çıxışından sonra İranın İsrailə qarşı
müharibəyə başlayacağı barədə məlumatlar yayılıb. Bildirilib ki, hətta İsrail
hökumətinin təhlükəsizlik kabineti təcili olaraq "Kiriya” iqamətgahında
toplaşıb və müharibəyə hazırlığı müzakirə ediblər. Sizcə, belə bir müharibə
gözləniləndirmi?
- Onsuz da İran ətrafında baş verən son
hadisələr müharibə öncəsi vəziyyəti xatırladır. Faktiki olaraq, İsrail və
müttəfiqləri İran İslam Respublikasına müharibə elan etməyə hazırlaşırlar. May
ayının 12-dən sonra ABŞ 2015-ci ildə əldə edilən nüvə razılaşmasından
çıxacaqsa, müharibəyə aparan yol tam açıq olacaq. Razılaşmada iştirak edən
altılıq ölkələrindən Böyük Britaniya da yavaş-yavaş müttəfiqlərinə qoşulur.
Fars körfəzindəki bəzi dövlətlər də bu məqamı gözləyirlər. Bu vəziyyət yaxşı
heç nə vəd etməyən, təhlükəli bir gedişdir. 40 ilə yaxındır davam edən soyuq
qarşıdurma, tərəflərin bir-birini intensiv surətdə hədələməsi, ittihamlar səsləndirməsi
və sair proseslər müharibəni qaçılmaz edir. Amerikanın və onun müttəfiqlərinin
əsas məqsədi regiondakı bəzi dövlətləri parçalamaq, özlərinə tabe dövlətlər
yaratmaq, bununla da İranın sərhədlərinə yaxınlaşmaqdan ibarət idi. Amerika
İsrail vasitəsilə özünün regiondakı maraqlarını mərhələli şəkildə təmin edir.
Bu isə yerli dövlətlərə yaxşı heç nə vəd etmir, onlara səadət gətirmir.
Dövlətlərin parçalanması, onların daxilində vətəndaş müharibələrinin baş
verməsi Yaxın və Orta Şərq regionlarını uzunmüddətli xaosa qərq edir. Bunun da
hər hansı region dövlətinə yaxşı təsiri ola bilməz.
-
İsrailin baş naziri B.Netanyahu Fransa prezidenti Emmanuel Makron, ABŞ
prezidenti D.Tranmp və Almaniya kansleri Angela Merkellə İran məsələsinə dair
fikir mübadiləsi apardığını, eyni zamanda Rusiya prezidenti Vladimir Putinlə telefonla
danışdığını bildirib. Maraqlıdır, baş verənlər fonunda Rusiya hansı mövqe
nümayiş etdirəcək?
- Rusiya indiyə qədər baş
verən bu kimi proseslərin hamısında astagəl mövqe tuturdu. Lakin 2015-ci ilin
avqust ayında Kreml rəhbərliyi anladı ki, baş verənlər nə zamansa Rusiyanın da
qapısının ağzına gəlib çatacaq. Hər kəsə bəlli idi ki, İŞİD adlı "İslam
dövləti” Amerikanın gələcək planlarının reallaşmasına hesablanan addımdır. Bu
səbəbdən onlar ilk olaraq Suriyadan, İraqdan bu proseslərə start verdilər.
Amerika bir tərəfdən bəyan edir ki, neft erası bitib, ancaq digər tərəfdən
yaxın Şərqi tutub bu ərazilərdəki bütün karbohidrogen ehtiyatlarına sahiblənmək
istəyir. Həm təbii sərvətlərə, həm də onların bütün istiqamətlər üzrə tranzitinə
bilavasitə nəzarət etmək istəyir. Xatırlayırsınızsa, 2010-cu ildə Tehranda
Suriya, İran və İraq rəhbərliyi yeni qaz xəttinin inşası ilə bağlı razılığa
gəlmişdilər. İrandan Aralıq dənizinin sahilinə qədər uzanacaq bu kommunikasiya
vasitəsilə İran qazının beynəlxalq bazara ötürülməsi nəzərdə tutulurdu. Bununla
paralel olaraq, geniş avtomobil yolunun inşası, tranzit yüklərin həcminin daha
da artırılması və sair planlaşdırılmışdı. Məhz bu hadisələrdən sonra regionda
"İslam dövləti” adı altında İŞİD terror qruplaşması peyda oldu və başladı həmin
ərazidəki dövlətlərə problemlər yaratmağa. Belə bir vəziyyətdə İran Suriyaya
dəstək verməyə, İŞİD terror qruplaşmasına qarşı birgə müqavimət göstərməyə
başladı. Rəsmi Moskvanın da Bəşər Əsəd hökuməti ilə əməkdaşlığı, razılaşması
olduğu üçün, bu dövlətə dəstək nümayiş olundu. Hələ illər öncə bu əməkdaşlıq
nəticəsində Suriyanın Rusiyaya olan 10 milyard dollarlıq borcu silinmişdi.
Çünki Rusiya ilə Suriyanın strateji maraqlarının üst-üstə düşdüyü məqamlar
çoxdur. Qərb dövlətləri çalışırdılar ki, Şərq dövlətləri ilə Rusiyanın bu kimi
münasibətlərini pozsunlar. Amma məsələ burasındadır ki, bu münasibətləri
pozsalar da, yeni nə isə yarada bilmədilər. 2010-ci ildən Bəşər Əsədin siyasi
hakimiyyətdən getməsi gündəmə gətirilmişdi. Bütün cəhdlərə rəğmən, Amerika buna
nail ola bilmədi. Bu uğursuzluq və real vəziyyətlə barışmazlıq son nəticədə
Amerika, İngiltərə və Fransanın Suriyaya yenidən hava zərbələri endirməsi ilə
nəticələndi. Əlbəttə ki, bu hücumda İsrailin də əli olub. Suriyadakı hərbi
bazaların yerləşdiyi yerə dair plan-xəritələri, məlumatları əldə edib Qərb
dövlətlərinə ötürən İsrail idi. Hazırda Suriyadakı qarşıdurmada koalisiyalar
qismində Qərb və Şərq dövlətləri, o cümlədən Rusiya ilə Amerika üz-üzə gəlib.
-
Ümumiyyətlə İranın nüvə fəaliyyəti nəyə yönəlib? Bu fəaliyyət dünyaya hansısa
təhlükə vəd edirmi?
- İstənilən dövlət nüvə
silahına yiyələnmək istəyirsə, bu, müxtəlif risklər, təhlükələr doğurur. Nüvə
dövlətinə çevrilmək istəyən ölkənin beynəlxalq arenada davranışı, xarici
siyasəti də dəyişir, daha sərt və diktəedici xarakter alır. Təbii ki, bütün
dünya üçün bu, arzuolunmaz vəziyyətdir, təhlükə və narahatlıq yaradan məqamdır.
Misal üçün, Şimali Koreyanı götürək. Bu dövlət nüvə silahına sahib olduğu üçün
vaxtaşırı yeni raket sınaqları həyata keçirir, dünyanı təhdid edir. Ona görə də
ABŞ, eləcə də digər Qərb dövlətləri Şimali Koreyadakı rejimin getməsində
maraqlıdır. Kim Çen İnn və ona qədər olan dövlət rəhbərləri üçün nüvə silahı neytrallaşdırıcı,
özünümüdafiə sisteminə çevrilib. Düzdür, hazırda Şimali Koreyada vəziyyət
kardinal şəkildə dəyişib. Amma bundan sonra orada nə baş verəcəyinə heç kim
zəmanət verə bilməz. Cənubi və Şimali Koreya arasında barışığın daha da
möhkəmlənəcəyinə də heç kim zəmanət verə bilməz. Çünki ortada Rusiya, Çin,
Amerika kimi üçüncü qüvvələr var. Burada proseslər göründüyü kimi sadə və hamar
olmayacaq. İrana gəldikdə, Amerika birmənalı təkid edir ki, "molla rejimi
getməlidir”. Amerika 1979-cu ildə İranda İsrailin iştirakı ilə şah rejimini
devirib indiki molla rejimini hakimiyyətə gətirəndə ümid edirdi ki, İranın yeni
hakimiyyəti ilə işləyə biləcəklər. O zaman Amerikaya müxtəlif vədlər verən yeni
hakimiyyət sonradan tərs mütənasiblik nümayiş etdirdi. Xomeyninin ilk tələbi bu
oldu ki, İrandan ilk növbədə Amerikanın ayağı kəsilməlidir. Həmin vaxtdan
indiyə qədər İranla ABŞ arasında heç bir konsensus, razılaşma yoxdur.
Bir-birlərini eşitmək istəməyən bu iki dövlət arasında təşkil olunan bütün
dialoqlar da nəticəsiz başa çatıb. İran tərəfi nə qədər bəyan etsə də ki nüvə
fəaliyyəti dinc məqsədlər üçündür, Qərb, xüsusən də ABŞ bunu qəbul etmir. 40
ildir yetişdirdiyi prosesləri sona çatdırmaq istəyir və bunun müharibə yolu ilə
baş verməsi də gözləniləndir. Əgər belə bir müharibə baş verərsə, İsrail, İran
və sair dövlətlər bundan müsbət nə isə əldə edə bilməyəcək. Bu, ən arzuolunmaz
ssenaridir.
-
Azərbaycan region dövləti İranla quru və dəniz sərhədinə malikdir, 30 milyona
yaxın azərbaycanlı bu ölkədə yaşayır. Hər iki ölkəni mədəni, tarixi, dini
əlaqələr bir-birinə bağlayır. Son dövrlər isə İranla Azərbaycan arasında
ticari, iqtisadi, siyasi, humanitar və sair sahələrdə münasibətlər daha da
inkişaf edib. Bu reallıqlar fonunda qonşu İran ətrafında cərəyan edən proseslər
Azərbaycana necə təsir edə bilər?
- Bir qədər əvvəl qeyd
etdiyim kimi, əgər İsrail-İran müharibəsi başlayarsa, bu, bütünlükdə regiona, o
cümlədən də qonşu Azərbaycana pis təsir göstərə bilər. Bu təsir arzuolunmaz,
çox dağıdıcı da ola bilər. Heç bir dünya dövləti istəməz ki, onunla qonşu olan
hər hansı dövlətdə sabitlik pozulsun, müharibə baş versin. Müharibə başladısa,
proses uzanacaq. Proseslərdə, yəni müharibənin gedişində yazılmamış qanunlar
hökmranlıq edəcək. Bu da yaşayış məntəqələrinin dağıdılması, dinc insanların
qurbana çevrilməsi, iqtisadi çətinlik, qaçqın seli, xaos və sairlə müşahidə
oluna bilər. Azərbaycanın İranla ticari əlaqələri, mal dövriyyəsi durmadan
artır. Bir sıra kommunikasiya layihələrində həmahəng, birgə fəaliyyət
ortadadır. Azərbaycan və İran hökumətləri, prezidentləri arasında hər hansı
anlaşılmazlıq yoxdur. Tərəflər bir-birini yaxşı başa düşür, qarşılıqlı
maraqlara söykənən münasibətlərin daha da inkişaf etdirilməsinə səy
göstərirlər. Belə olan halda Azərbaycan heç bir vaxt istəməz və arzulamaz ki,
İranda müharibə, qarşıdurma və xaos olsun. Ümumiyyətlə, bizim yerləşdiyimiz
coğrafi region olduqca həssasdır. Burada gərginliyin, münaqişə ocağının olması
heç bir region dövlətinə xeyir gətirmir, ölkələrin, bütövlükdə regionun gələcək
inkişafına maneə yaradır. Enerji ehtiyatları ilə zəngin bu bölgədə müharibənin
olması çox böyük fəsadlara yol aça bilər. Sağlam düşüncəli insanlar buna yol
verməməlidirlər.
Rufik
İSMAYILOV