AZƏRBAYCAN ƏDƏBİYYATI TARİXİNİN DÖVRLƏŞDİRİLMƏSİNİN YENİ ELMİ KONSEPSİYASI
II yazı
Akademik İsa Həbibbəylinin "Poetika.izm” jurnalında
(Bakı, "Elm və təhsil”, 2017, № 3, s. 3-18) "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
dövrləşdirilməsinin elmi təsnifatı” adlı məqaləsi çap olunmuşdur. Beləliklə,
alim elmi-ədəbi ictimaiyyətə Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
dövrləşdirilməsinin yeni konsepsiyasını təqdim etmişdir. O, Azərbaycan
ədəbiyyatının elmi-nəzəri cəhətdən dövrləşdirilməsinin zərurətini milli dövlət
müstəqilliyinin nəticəsi hesab edir. Bildirir ki, Sovet dövrünün prinsipləri
əsasında ədəbiyyatın dövrlər üzrə ideoloji olaraq tədqiq və təhlili tənqidə
məruz qalmışdı. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsində klassik
format hələ də elmi dövriyyədən çıxmamışdır. Alim göstərir ki, Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinin 7 cildliyindəki (2004-2011) icmallar və portret-oçerklər
azərbaycançılıq məfkurəsinə əsaslanmış, bəşəri dəyərlərə istinad etmişdir. Çap
olunmuş 4 cilddə xüsusi dövrləşdirmə aparılmamış, "çoxəsrlik Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi əsrlər üzrə mərhələlərə ayrılaraq müəyyən elmi-nəzəri təhlil
əsasında təqdim olunmuşdur” (s. 3). İsa Həbibbəyli çap edilmiş 4 cildin
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı (I c.), ən qədim dövr (II c.), yazılı
ədəbiyyatın yaranmasından XIII əsrə qədərki dövr – qədim dövrün (III c.) və
yeni dövrün – XIX əsrin (IV c.) mövcud elmi mənzərəsini göstərir və hesab edir
ki, "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi müstəqillik dövründə yaranan, bəşəri
dəyərləri də nəzərə almaqla milli ədəbiyyatın real inkişaf prosesinin əsasında
yazılan akademik ədəbiyyat tarixidir” (s. 4).
İ.Həbibbəyli qeyd edir ki, professor Yaşar Qarayev
və professor Bədirxan Əhmədovun ədəbiyyat tarixinə aid kitablarında dövrləşmə
məsələsi xüsusi məqsəd olmasa da, onların "XIX əsr və XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi mərhələlərinin geniş və obyektiv elmi qiyməti
verilmişdir” (s. 4). Qiymətləndirir ki, "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin XIX
əsr və XX əsrin əvvəlləri mərhələlərinin müəyyənləşdirilməsində və həmin
dövrlərin ədəbi-tarixi proseslərinin obyektiv izahında bu nəşrlər əhəmiyyətli
mənbələrdir” (s. 4).
İsa Həbibbəyli professor Baloğlan Şəfizadə və
professor Elməddin Əlibəyzadənin "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi” kitablarını
ədəbiyyat tarixinin qədim dövrlərinə işıq salan, az öyrənilmiş ən böyük tarixi
mərhələni əsaslı və dərin tədqiqatlarla zənginləşdirən əsərlər kimi yüksək
qiymətləndirir: "Bu tədqiqatlar Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin qədim dövrünün
hüdudlarını müəyyən etmək və mahiyyətini açmaq baxımından özünəməxsus mühüm
əhəmiyyətə malikdir” (s. 4-5). BDU-nun 2 cildlik "Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı”
dərsliyinin "milli ədəbiyyatın dövrlər üzrə verilməsində obyektiv meyarlardan,
ədəbi-tarixi proseslərin reallıqlarından çıxış etmək meylini təqdir edir və ilk
dəfə (Sovet dövrü ədəbiyyatı istilahını işlətdiyini) Azərbaycan Sovet
ədəbiyyatının "Sovet dövrü ədəbiyyatı” kimi təqdim olunmasını əhəmiyyətli
sayır. Dəyərləndirir ki, "ədəbiyyatın tam olaraq ideologiyaya tabe etdirmədən
dəyərləndirilməsi müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elminin
obyektiv elmi-nəzəri baxışlarından doğan real qiymətləndirmə hesab oluna bilər”
(s. 5). İsa Həbibbəyli Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun hazırladığı
"Müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı”na da elmi-metodoloji dəyər verir.
Hesab edir ki, 2 cildlik "həm nəzərdə tutulan tarixi mərhələni bütün yönləri
ilə əhatə etmək baxımından, həm də ədəbiyyat tarixinin bu mərhələsi dövrləşmədə
malik olduğu mahiyyəti dəqiq ifadə etmək cəhətdən mühüm əhəmiyyətə malikdir”
(s. 5). 1990-2000 və 2001-ci ildən üzü bəri müstəqil milli ədəbiyyatımızı böyük
zəhmətin, ciddi elmi araşdırmaların nəticəsi hesab edən akademik İsa Həbibbəyli
dəyərləndirir ki, "Azərbaycançılıq, ümummilli oyanışa xidmət, milli qurtuluş
ideyalarının bədii ifadəsi, yeni insanın obrazının yaradılması, ədəbiyyatda
ölkənin qayğılarının və gələcəyinin təsvir və tərənnümü müstəqillik dövrü
ədəbiyyatının ideya əsasını təşkil edir” (s. 5).
Görkəmli alim professor Vəli Osmanlı, professor
Alxan Bayramoğlu, professor Təyyar Salamoğlu və professor M.Ağayevanın dərslik
və tədqiqat kitablarını da əhəmiyyətli elmi nəşrlər hesab edir, bildirir ki,
"uzun dövr ərzində Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsi üzrə
müəyyən elmi təşəbbüslər və çağırışlar meydana çıxmışdır” (s. 7). Alim bu
baxımdan "AMEA-nın müxbir üzvü, professor Yaşar Qarayevin XXI əsrin
başlanğıcında irəli sürdüyü fikirləri Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin yenidən
dövrləşdirilməsi probleminin aktuallığını ifadə edən obyektiv çağırışlar” kimi
yüksək qiymətləndirir. Göstərir ki, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixçiliyinə
sistemli elmi münasibət müstəqillik dövründə, XX əsrin 90-cı illərindən
başlamışdır. Və əsaslı bilir ki, "XIX əsrin ərəfəsində milli bədii təfəkkürü
həm növbəti epoxaya aparmaq, həm də müstəqillik mərhələsinin məsuliyyətli
vəzifələrini həyata keçirmək üçün səfərbər etməli olan ədəbiyyatşünaslıq elmi
mümkün olan bütün resurslardan istifadə etmək mənasında mövcud dayanıqlı
ənənələrin enerjisini də prosesə cəlb etmək üçün "dövrləşmə” məsələsinə yenidən
və bu dəfə əsaslı şəkildə qayıtmalı olmuşdur” (s. 7). İsa Həbibbəyli Sovet
dövrünün 70-80-ci illərini milli mənafe, "Azərbaycanda aparılan dövlət
siyasətinin ölkə maraqları və milli mənafelər üstündə köklənməsi ədəbiyyat
haqqında elmin də ideoloji maneələri aşaraq, davamlı ənənələrin yaşadılmasına,
problemin ümumdünya ədəbi-mədəni prosesləri səviyyəsində qiymətləndirilməsinə
və milli maraqların ön mövqeyə çəkilməsinə geniş zəmin hazırlamışdır” (s. 7).
Mövcud mərhələni bütün sahələr üzrə möhkəm təməllər hesab edən akademik
ümumiləşdirir ki, "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsi məsələsinə
yenidən qayıdış da o illərin mədəni-mənəvi intibahının hazırladığı prosesdir”
(s. 7).
İ.Həbibbəyli XX
əsrin 90-cı illərini Azərbaycan ədəbiyyatı tarixini yenidən formalaşdırmaq
üçün konsepsiya axtarışları dövrü
hesab edir. O, bu istiqamətdə professor Nazif Qəhrəmanlının "Milli ədəbiyyat
tarixçiliyi: genezis, inkişaf və dövrləşdirmə problemləri” monoqrafiyasını
yüksək qiymətləndirir. Müəllif yazır: Bu monoqrafiya "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında milli ədəbiyyat tarixçiliyi ənənələrinə və müstəqillik
dövrünün bu istiqamətdəki vəzifələrinə konseptual elmi-nəzəri baxışları əks
etdirən ilk ümumiləşmiş tədqiqat əsəri kimi mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu,
ümumiyyətlə, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elmində milli ədəbiyyat tarixçiliyi
probleminə həsr olunmuş birinci monoqrafik tədqiqatdır” (s. 8). İsa Həbibbəyli
Nazif Qəhrəmanlının belə bir tezisini də xüsusi vurğulayır ki, o, Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi və nəşrlərinin konsepsiyasını sırf tarixi konsepsiya hesab
edir və onun meyar və ölçülərini tarixşünaslıqla bağlayır. Halbuki, "Ədəbiyyat
tarixinə dair ədəbi-tarixi və ideya-estetik özüllər üzərində müstəqil
konsepsiya qurulmalıdır” (s. 8). Alim professor N.Qəhrəmanlının təqdim etdiyi 7
model üzərində dayanır, onun problemə Qərb mövqeyindən yanaşdığını, Ümumşərq
poetikası ilə əlaqədar diqqət yetirdiyini bildirir, halbuki, "milli ədəbiyyat
tarixçiliyi” konsepsiyasında ümumdünya meyarları ilə müqayisədə milli maraqlar
və ədəbi-tarixi reallıqlar daha üstün mövqedə olmalıdır” (s. 8). İ.Həbibbəyli
hesab edir ki, N.Qəhrəmanlı ədəbi dövrləşdirmə məsələsində daha çox ümumi
metodoloji prinsiplərə və tarixilik aspektinə istinad etmiş, müasir reallıqları
ifadə edə bilməmiş, yekun qənaəti olan konkret model üzərində dayanmamışdır.
Akademik yekunlaşdırır ki, "Nazif Qəhrəmanlının "Milli ədəbiyyat tarixçiliyi:
genezis, inkişaf və dövrləşdirmə problemləri” monoqrafiyası ədəbiyyat tarixi
anlayışının nəzəriyyəsinə, bu sahədə Azərbaycan təcrübəsinin şərhinə və
perspektivlərinə, dövrləşmə konsepsiyasının zəruriliyinə həsr olunmuş qiymətli
elmi mənbədir” (s. 9).
Akademik N.Cəfərovun irəli sürdüyü elmi
konsepsiyanı da işin nəzəri əsasları, ədəbi-estetik, etnik-kulturoloji və
ictimai-siyasi meyarları, konkret ədəbi dövrləşdirmə modeli müəyyənləşdirmək
baxımından əhəmiyyətli hesab edir. O, Nizami Cəfərovun dövrləşdirməsində
ideoloji baxışları deyil, onun ədəbi-estetik meyarları, nəticə etibarilə
azərbaycançılıq dəyərlərini əsas tutduğunu üstün cəhət kimi qiymətləndirir.
İsa Həbibbəyli, xüsusilə, Nizami Cəfərovun orta
əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının sərhədlərini XIII-XVI əsrləri göstərdiyini,
XVII-XVIII əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının və ictimai fikrinin inkişafı
tarixindəki fərqli yerini və əhəmiyyətini müəyyən etnik baxımından nəzəri
qənaətlərinin əhəmiyyətini xüsusi qeyd edir. Yekunlaşdırır ki, əgər Nazif
Qəhrəmanlı ədəbi dövrləşdirmə zərurətini elmi ideya olaraq irəli sürmüşdürsə,
onu elmi-nəzəri cəhətdən əsaslandırmışdırsa, Nizami Cəfərov ədəbi dövrləşdirmənin
konkret versiyasını formalaşdırmışdır.
İsa Həbibbəyli 1990-2000-ci
illəri Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsi sahəsində konsepsiya
axtarışlarının inkişaf göstəricisi kimi dəyərləndirir. O, Zaman və
ədəbiyyat məsələlərinə ümumi diqqət yetirmiş, xüsusiləşdirmişdir ki, Zaman
ədəbi prosesin inkişaf etməsində mühüm rol oynadığı kimi, ədəbiyyat da zamanın
aparıcı ideallarını formalaşdırmaq və ictimai fikri həmin ideallar uğrunda
mübarizəyə doğru yönləndirmək baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb etmişdir. İsa
Həbibbəyli davam edir: "Zamanın ictimai-siyasi xarakteri və ayrı-ayrı
epoxalarda baş vermiş böyük tarixi-mədəni hadisələr ədəbi cərəyanları,
mövzuları, janrları, üslubları, hətta qəhrəmanları meydana çıxarmışdır... Hər
yeni zaman özünün yeni ədəbi axınlarını və ədəbiyyatını yaratmışdır... Böyük
ədəbiyyat da öz növbəsində Zamanın yeniləşməsi, inkişafı və dəyişməsinə təkan
vermişdir” (s. 11).
İsa Həbibbəyli vurğulayır ki, zaman anlayışı
obyektiv ictimai-tarixi reallıqlara görə yox, ideoloji cəhətdən diqqətə
çəkilmiş, Sovet dövrünün ədəbi dövrləşdirilməsi marksizm təliminə
uyğunlaşdırılmışdır. Ədəbiyyatın formasiyalar üzrə dövrləşdirilməsi isə
Azərbaycan ədəbiyyatının təcrübəsində heç də hər zaman obyektiv reallığı ifadə
edə bilməmişdir. Bu mənada marksist təlim Azərbaycanın ədəbi-mədəni
proseslərinin dialektikası üçün həmişə uyğun gəlmədiyindən təbii maneələr
yaranmışdır. Bu ciddi səbəb də "Azərbaycanda çoxəsrlik ədəbiyyat tarixinin
dövrləşdirilməsi probleminə yenidən qayıtmaq zərurətini elmi fikrin gündəminə
gətirmişdir” (s. 12). "Ona görə də müstəqillik illərində Zamana və ədəbiyyata
obyektiv ədəbi-tarixi baxış Azərbaycan ədəbiyyatının dövrləşdirilməsi üçün yeni
konsepsiyanın müəyyən olunmasını tələb edir” (s. 12).
Akademik İsa Həbibbəyli yeni ədəbi dövrləşdirmənin
elmi konsepsiyasının əsaslarını belə görür:
1. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin keçmiş Sovet
ideologiyası əsasında aparılmış dövrləşməsinin ədəbi-tarixi proseslərin
reallıqlarını əks etdirməməsi, müstəqillik dövrünün prinsiplərinə, milli
məfkurəyə uyğun gəlməməsi;
2. Ayrı-ayrı müəlliflərin və ya müəlliflər
kollektivinin yazıb nəşr etdirdikləri Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə dair
akademik nəşrlərdə, dərsliklərdə, monoqrafik tədqiqatlarda dövrləşdirilmədə
keçmişdə müəyyən edilmiş mərhələlərdən uzaqlaşa bilməmək hallarının aşkar
nəzərə çarpması;
3. Dövrləşmə meyarlarında və mərhələlərin müəyyən
olunmasında pərakəndəliyin müşahidə olunması;
4. Dövlət müstəqilliyi ideallarının işığında
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsinin vahid sisteminin
yaradılması zərurətinin meydana çıxması;
5. Dövrləşdirmədə dünyada gedən ədəbi-tarixi
proseslərin nəzərə alınması zərurəti.
Ardı var
Əlizadə Əsgərli