Avtomobil istehsalı sənayenin daha sürətlə inkişafına səbəb olur - Fotolar
Maşınqayırma
sənayesi iqtisadiyyatın ağır sahəsi sayılır. Bu sahə özü-özlüyündə yüzdən çox
ayrı-ayrı istehsallar, sahələr, yarımsahələr, elmi-texniki komplekslərdən
ibarətdir. Daimi iş yerlərinin yaradılmasında, yeni məhsulların bazara
çıxarılmasında, ölkə iqtisadiyyatının güclənməsində, dövlətin iqtisadi
müstəqilliyinin artmasında, hərbi cəhətdən güclü olmasında maşınqayırmaya
alternativ sahə yoxdur. İqtisadiyyatın bu ağır sənaye növündə nəqliyyat
maşınqayırması xüsusi yer tutur ki, bu sahəyə də avtomobil və gəmiqayırma
zavodları aid edilir. Hazırda Azərbaycanda belə zavodlar mövcuddur. Bunlar Bakı
Gəmiqayırma Zavodu, Gəncə, Naxçıvan avtomobil zavodları və Neftçala Sənaye
Məhəlləsindəki avtomobil zavodudur.
2013-cü
ildə Prezident İlham Əliyevin iştirakı ilə açılışı olan Bakı Gəmiqayırma Zavodu
Qaradağ rayonunda yerləşir. Ən müasir standartlara cavab verən bu zavod
Azərbaycanın iqtisadi və sənaye potensialının gücləndirilməsində mühüm rol
oynayır. Zavod ildə 25 min ton metal konstruksiya istehsal
etmək gücünə malikdir. İstehsal imkanlarına görə Xəzər dənizi hövzəsində
analoqu olmayan bu müəssisədə ildə 15 min ton yükgötürmə qabiliyyəti olan dörd
və ya 70 min ton yükgötürməqabiliyyəti olan iki tanker və dörd özül
təchizat gəmisi tikmək, müxtəlif təyinatlı 80-100 gəmini təmir etmək mümkündür.
Hazırda bu zavod Xəzər dənizində istənilən növ müxtəlif təyinatlı gəmilərin
tikintisi, təmiri və ümumilikdə dəniz mühəndisliyi işlərinin yerinə yetirilməsi
istiqamətində fəaliyyət göstərir.
Nəqliyyat maşınqayırmasına aid edilən digər
bir müəssisə Gəncə Avtomobil Zavodudur. Ümummilli lider Heydər Əliyevin xeyir-duası
ilə 1986-cı ildə əsası qoyulmuş bu zavodunun istehsal gücü layihəyə əsasən 30
min ədəd ortatonnajlı avtomobillərin istehsalı üçün hesablanmışdı. Layihəyə
görə, müəssisənin tikintisi 1989-cu ilin sonlarına qədər başa çatdırmalı idi.
Lakinsovetlər birliyinin dağılması nəticəsində zavodun tikintisi yarımçıq
qalıb. Yalnız 2004-cü ilin dekabrında Gəncə avtomobil zavodunu işə salmaq
mümkün olub və müəssisədə yığımdan keçən ilk avtomobil istismara buraxılıb. Həmin
vaxtdan indiyə qədər Gəncə Avtomobil Zavodunda müxtəlif ölkələrin istehsal
müəssisələri ilə qarşılıqlı əməkdaşlıq əlaqələrinə uyğun olaraq, VAZ 11113
"OKA”, "UAZ”, "KaMAZ”, "URAL” (Rusiya), "Can Qan” (Çin), MAZ (Belarus) markalı
minik və yük avtomobilləri, "Belarus” markalı traktorlar istehsal olunub.
Hazırda da zavodda fəaliyyətini davam etdirilir və burada yük avtomobilləri,
traktorlar istehsal olunur.
Naxçıvan
Avtomobil Zavodu 2010-cu ildən fəaliyyət göstərir. 2009-cu ilin may ayında
Pekində keçirilən Çin-Azərbaycan biznes-forumu çərçivəsində Naxçıvan Avtomobil
Zavodu və Çinin "Chongqing Lifan Industry (Group) IMP. & EXP. CO., LTD.” Avtomobil
Korporasiyası arasında əməkdaşlıq sazişi imzalanıb. Bu sazişə əsasən də
Naxçıvanda "Lifan” markalı minik avtomobillərinin yığımı təşkil olunub. Zavodda
Almaniya, İtaliya və Belçikadan gətirilmiş müasir texnoloji avadanlıqlar
quraşdırılıb.İstehsal prosesi konveyer üsulu ilə təşkil edilən müəssisədə
"NAZ-Lifan” markası ilə istehsal olunan avtomobillər ilk vaxtlar baqaj hissəsi
salonda olan (xeitçbek) "320”
və baqaj bölməsi salondan kənarda yerləşən (sedan) "620” modellərindən ibarət
olub.Zavodda 2011-ci ildə yeni "NAZ-Lifan X-60” modelinin istehsalı üçün
konveyer xəttində müəyyən dəyişikliklər aparılıb, 2012-ci ilin yanvar ayından
etibarən "NAZ-Lifan X-60”
modelinin kütləvi istehsalına başlanılıb. Həmçinin müəssisəyə təcrübə-sınaq
məqsədilə 2012-ci ilin sonunda kiçik partiyada 6 nəfərlik mikroavtobus və 800
kiloqram yükgötürən avtomobillərin hissələri idxal olunub. 2013-cü ilin oktyabr
ayında "NAZ-Lifan-620”
model avtomobillər avtomatik sürət qutusu ilə təchiz edilərək satışa çıxarılıb.
2014-cü ildən "NAZ-Lifan” markalı avtomobillərin "330”, "630” və "720” modellərinin kütləvi
istehsalına başlanılıb. Sonradan istər texniki göstəriciləri, istərsə də
keyfiyyət baxımından daha komfortlu "NAZ-Lifan” markalı avtomobillərin
"NAZ-Lifan X-50”,
"NAZ-Lifan-820”
modelləri istehsalına başlanılıb. Texnoloji proseslərə və texniki təhlükəsizlik
qaydalarına ciddi əməl olunan müəssisədə hazırda 6 modeldə "NAZ-Lifan” markalı
minik avtomobilləri istehsal edilir. Zavod ildə 5000 ədəd avtomobil istehsal
etmək gücünə malikdir.
Ölkəmizdə
bu cür istehsal müəssisələrinin yaradılmasının davamı olaraq, Prezident İlham
Əliyevin 2014-cü ildə Neftçalaya səfəri zamanı verdiyi tapşırığa və 2015-ci
ilin fevralında imzaladığı müvafiq Sərəncama əsasən Neftçala rayonunda sənaye
məhəlləsi həyata vəsiqə alıb. Hazırda Neftçala Sənaye Məhəlləsində 9
müəssisə və 1 kiçik sahibkarlıq emalatxanası fəaliyyət göstərir. Sənaye
Məhəlləsindəki ən böyük müəssisələrdən biri "Azərmaş” ASC - "İran Khodro” birgə
avtomobil zavodudur. Azərbaycan-İran
birgə müəssisəsinin illik istehsal gücü 10 min avtomobildir.
Müəssisədə "İran
Khodro” şirkəti 25 faizlik paya malikdir. Müasir texnologiyalar, avadanlıq və
mexanizmlər əsasında qurulacaq zavodda "Runna”, "Samand”, "Soren”, "Dena”,
"Peugeot-206”,
"Peugeot-207”,
"Renault-Tondar”, "Renault-Pickup” kimi avtomobil modelləri istehsal ediləcək. Rəsmi
məlumatlara görə, artıq bu
model avtomobillərdən yerli bazarda 4 min ədəd satılıb. İldə 2 min avtomobilin
ixracı planlaşdırılır. Ümumi investisiya dəyəri 24 milyon manat olan müəssisəyə
verilən İnvestisiya Təşviqi Sənədi hesabına təqribən 2 milyon manata qənaət
edilib. Müəssisədə 300 nəfər işlə təmin ediləcək. Neftçala Sənaye Məhəlləsində
avtomobil istehsalı zavodunun qurulması köməkçi istehsal və xidmət sahələrinin
inkişafı üçün də əlverişli imkan yaradır. Zavodun 2017-ci ilin dekabrında
istifadəyə verilməsi planlaşdırılır.
Milli Məclisin İqtisadi siyasət, sənaye
və sahibkarlıq komitəsinin üzvü, deputat Vahid Əhmədovbütün bu zavodların Azərbaycan iqtisadiyyatına gətirdiyi fayda barədə
qəzetimizə açıqlamasında bildirib ki, istənilən ölkənin tərəqqisində sənayenin
inkişafının mühüm rolu var. Millət vəkili deyib ki, hər şeydən öncə sənaye
mədəniyyət, yeni iş yerləri deməkdir. Bununla yanaşı, sənayenin inkişafı digər
sahələrin inkişafına da ciddi təkan verir. Komitə üzvünün sözlərinə görə,
Azərbaycanda da aqrar islahatların həyata keçirilməsinin, bu sahədə bir sıra
vacib addımlar atılmasının ardınca, sənayenin inkişaf etdirilməsi daim diqqət
mərkəzində saxlanılıb: "Azərbaycanın müxtəlif regionlarında sənaye parklarının,
məhəllələrinin tikilməsi buna əyani misaldır. Bu çərçivədə Gəncə, Naxçıvan,
Neftçala avtomobil zavodlarının tikintisi də iqtisadi baxımdan böyük hadisədir.
Düzdür, hələlik ölkəmizdə istehsal olunan avtomobillərin müəyyən hissələri
xaricdən gətirilir. Ancaq arzuolunandır ki, gələcəkdə daxili və xarici bazara
çıxaracağımız avtomobillərin bütün hissələri Azərbaycanda istehsal olunsun.
Bunun üçün ölkəmizin bazası, potensialı var. Sovetlər İttifaqı dövründə balaca
mühərriklərdən başlamış böyük avadanlıqlara qədər Azərbaycanda istehsal olunur,
müxtəlif ölkələrə satılırdı. Bu, həmin Azərbaycandır. Müstəqillik illərimizdə
xaricə ixrac edə biləcəyimiz hər bir məhsul ölkəmizin büdcəsinə əlavə gəlirlər
gətirir. Bu isə iqtisadiyyatın inkişafına, dövlətin güclənməsinə, ölkə
vətəndaşlarının sosial rifahının daha da yaxşılaşmasına gətirib çıxarır. Ona
görə də ölkəmizdə sənaye komplekslərinin, o cümlədən avtomobil zavodlarının
yaradılmasının böyük əhəmiyyəti var”.
İqtisad elmləri doktoru, professor,
Əməkdar elm xadimi Əli Əlirzayev də hesab edir
ki, ölkədə istənilən istehsal müəssisəsinin, həmçinin də maşınqayırma
sənayesinin yaradılması, yeni zavodların açılması iqtisadi baxımdan mühüm
hadisədir: "İlk növbədə ona görə ki, yeni müəssisə, zavod yeni iş yerlərinin
açılması deməkdir. Bununla yanaşı, istehlak bazarı, alqı-satqı təmin olunur,
rəqabət mühiti yaranır. Yüz milyonlarla vəsaitin ölkə xaricinə axınının qarşısı
alınır. Konkret olaraq avtomobil zavodlarına gəldikdə isə, yeni zavodların
açılması avtomobil sektorunda tələbat nəzərə alınmaqla həyata keçirilir. Bu
sahədə bazanın yaradılması illər keçdikcə avtomobil istehsalının güclənməsinə,
yeni növ avtomobilin – rəqabətə davamlı məhsulun ortaya çıxmasına səbəb olur.
Bunun üçün də istehsal edəcəyimiz avtomobil keyfiyyətli olmalı, rəqabətə davam
gətirməli, alıcılar üçün əlçatan, tələbata uyğun olmalıdır. Bu şərtlər əsasında
istehsal getdiyi halda avtomobil zavodlarının yaradılmasının, ölkəmizdə
avtomobil istehsal olunmasının böyük sosial-iqtisadi əhəmiyyəti var. Birinci
mərhələdə istehsal olunacaq avtomobillərin ehtiyat hissələri xaricdən gətiriləcək,
Azərbaycanda yığılacaq ki, bu da özlüyündə müsbət hadisə kimi
qiymətləndirilməlidir. Çünki, bu da yeni iş yerlərinin açılması ilə müşayiət
olunur”.
İqtisadçı
alim bizimlə söhbətində vurğulayıb ki, istehsal naminə istehsal sahəsi yaratmaq
doğru olmaz: "Çalışmaq lazımdır ki, keyfiyyət amilinə diqqət yetirilsin, yerli
avtomobil münasib qiymətə satışa çıxarılsın, həm ölkə daxilində, həm də xarici
bazarda rəqabətə davamlı olsun. Zaman keçdikcə isə həmin avtomobilin bütün
hissələrinin ölkədə istehsal olunmasına çalışmaq lazımdır. Azərbaycanda
bacarıqlı ustalar, çilingərlər olduğu halda, onların potensialından yararlanmaq
ən doğru addımlardan biridir. Yəni, avtomobilin ayrı-ayrı hissələrinin istehsal
edilməsi üçün ölkəmizdə qabiliyyətli insanlar çoxdur. Belə adamlara meydan
vermək, onların işləməsinə şərait yaratmaq lazımdır. Avtomobil zavodlarının
fəaliyyətə başlaması bu baxımdan olduqca mühüm addımdır”.
"Ekonomiks” Beynəlxalq İqtisadi
Araşdırmalar Birliyinin rəhbəri, sabiq maliyyə naziri Fikrət Yusifovda Azərbaycanda üç avtomobil zavodunun mövcudluğunu çox yaxşı hal kimi
dəyərləndirib. O, qəzetimizə açıqlamasında bildirib ki, bununla öz ölkəmizin
istehsalı olan avtomobillərdən kütləvi şəkildə istifadə edə bilmək imkanları
qazanırıq: "Yeni yaranan avtomobil istehsalı sənayesinin daha sürətlə inkişaf
etdirmək məqsədilə hökumətin bir sıra zəruri addımlar atması vacibdir. Yerli
avtomobil istehsalını inkişaf etdirməyin bir yaxşı yolu bu sahədəki vergi
siyasətini dəyişməkdən keçir. Hesab edirəm ki, daxili bazarı qorumaq məqsədilə
ölkəmizə idxal olunan xarici avtomobillərə tətbiq edilən aksiz vergilərini bir
neçə dəfə artırmağın vaxtı çatıb. Bu sahədə qonşu İran və Türkiyə ölkələrində
kifayət qədər yaxşı təcrübə mövcuddur. Hər üç zavod Azərbaycan iqtisadiyyatına bu
yolla çox dvidentlər verə bilər. Digər tərəfdən idxal olunan xarici
avtomobillərə aksiz vergilərinin dediyimiz şəkildə artırılması yeni avtomobil
zavodlarının tikintisi üçün də bir stimul rolunu oynayacaqdır”.
Sonda
qeyd edək ki, beynəlxalq aləmdə maşınqayırma ölkənin iqtisadi gücünün barometri
kimi qiymətləndirilir. Maşınqayırmanın səviyyəsinə görə, ölkənin
sosial-iqtisadi inkişafı haqqında fikir yürüdülür. Hətta belə bir deyim var ki,
maşınqayırması yaxşı olan ölkənin inkişaf səviyyəsi də yüksək olur. Məhz bu
səbəbdən sənaye cəhətdən inkişaf etmiş ölkələrin iqtisadiyyatında aparıcı mövqe
maşınqayırmaya, həmçinin onunla əlaqədar olan istehsal və sosial
infrastrukturlara məxsusdur. Sevindirici haldır ki, maşınqayırma sahəsində
sovetlər birliyi dövründən Azərbaycanda formalaşan ənənə bu gün Gəncə, Naxçıvan
və Neftçala avtomobil zavodlarının timsalında müasir dövrün tələbləri
səviyyəsində daha da inkişaf etdirilir.
Rufik İSMAYILOV
Yazı
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun 31 dekabr -Dünya Azərbaycanlılarının
Həmrəyliyi Günü və Yeni il münasibətilə keçirdiyi müsabiqəyə təqdim edilir