ARXAYA BAXMAQ ANI...
Bu günlərdə anadan olmasının 70 illiyini qeyd
edən xalq rəssamı Fərhad Xəlilovu sənət aləminə az-çox bələd olanlar yaxşı
tanıyırlar. Həm yaradıcılığı ilə özünə çoxlu pərəstişkar qazanmış yaradıcı, həm
də Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının sədri kimi... Elə biz də bu yazı- portretdə onu
rəssam və rəhbər kimi
tanıtdırmağa çalışacağıq...
Əgər Fərhad Xəlilovu rəssam kimi səciyyələndirməli
olsaq, onda əvvəlcə onun Bakıda məşhur "Əzimzadə məktəbi”ndə, sonra isə
Moskvada Stroqanov adına rəssamlıq məktəbində və Poliqrafiya İnstitutunda təhsil
aldığını deməliyik. Amma etiraf edək ki, rəsmi olaraq 1961-ci ildən 1975-ci ilə
kimi orta və ali təhsil ocaqlarının tələbəsi adını daşısa da, o, həyat və sənət
dərslərini Bakıda XX əsr rəssamlığımızın fədailəri olan Səttar Bəhlulzadə və
Mircavad Mircavadovun emalatxanalarında almışdı. Həmin şəxsiyyətlərlə tanış
olanlar yaxşı bilirlər ki, bu davamlı ünsiyyət gənc rəssam üçün necə bir xoşbəxt
anlar olub. Çox tezliklə Fərhad Xəlilov öz məşhur sələflərinə birgə keçirdikləri
günlərin səmərəli olduğunu nümayiş etdirib. Hələ Moskvada tələbə ikən nüfuzlu
"Yunost” jurnalının salonunda təşkil olunmuş "İspaniyada” sərgisi onun dünyaya fərqli-səmimi baxışı
olan rəssam kimi yetişməkdə olduğunu təsdiqlədi. Maraqlısı onun nümayiş
etdirdiyi əsərlərdə nə Səttara, nə də Mircavada oxşamaması idi. Qənaətimizcə,
27 yaşında bu özünəməxsusluğu qazanmaq böyük uğur idi. Gənc rəssamın bu önəmli
bədii-estetik məziyyəti bu günə kimi qoruyub saxlamasını da daima axtarışlarda
olmasının nəticəsi saymaq olar. Onun 27 yaşında əsərlərində nümayiş etdirdiyi bədii
səmimiliyin 70 yaşında fəlsəfi sadəliklə əvəzlənməsi də onun 40 illik
yaradıcılığının çox qabarıq görünən ifadəsidir. Yeri gəlmişkən deyək ki, M.Mircavadovla
həmfikir olması onu məşhur "Abşeron məktəbi” üzvləri sırasına qovuşdurdusa, S.Bəhlulzadə
ilə yaradıcılıq ünsiyyəti gənc rəssamın əsərlərinə düşündürücü fəlsəfi tutum bəxş
etdi...
Fərhad Xəlilovun sərgilərindən söz düşmüşkən
deyək ki, onun əsərləri bu günə kimi dünyanın ən müxtəlif ölkələrində uğurla
nümayiş olunub. Ən çox üz tutduğu ölkə isə qonşu Rusiyadır. Obrazlı desək, rəssam
"özünə baxmaq istəyəndə” bir vaxtlar təhsil
aldığı Moskvaya yollanır. Onun 70 illik
yubileyi ilə əlaqədar Moskvada iki yeni sərgisinin açılmasını da rəssamın
öz-özünə növbəti "yeni baxışı” saymaq olar...
Bu
yerdə deyək ki, Bir
vaxtlar "Abşeronçu" kimi tanınmaq və təqdim olunmaq rəsmi ideoloji mühitdə
qınaq kimi qəbul edilsə də, Moskvada təhsil alıb Bakıya qayıdan Fərhad Xəlilov
yenidən özünü ideya-əqidə dostlarının yanında görməkdən məmnunluq duymaqla,
yeni maraqlı əsərlər yaratmağa nail olmuşdur. Bu mənada gənc rəssamın qoynunda
boya-başa çatdığı Abşeron təbiəti ilə bağlı bağlı əsərlərin "Abşeronçu”ların
dünyaya baxışına, ifadə estetikasına müvafiq gəldiyini də təbii saymaq olar.
Onun "Qədim tut ağacı” (1967), "Mərdəkanda yağış” (1967), "Görədil” (1967), "Dənizə
gedən yol” (1965), "Mərdəkanda həyət” (1967), "Axşam düşür” (1972) və
"Buzovnada qürub çağı” (1973-1974) adlı əsərləri sonralar onun əldə edəcəyi
ciddi bədii nəticələrin başlınğıcı idi. Az sonra rəssamın mənzərələri bir qədər
detal-ayrıntı yığcamlığı və bədii şərhin şərtiliyi ilə seçilməyə başlayır.
"Buzovna” (1983), "Bulud və dəniz” (1983), "Biçin” (1984), "(1985), "Talada
bahar” (1984)”, "Meşədə işıq” (1984), "Kənd küçəsi” (1989) və "Günəşli gün”
(1989) əsərləri bunun, həm də kompozisiyaların lakonik-səthi rəng həlli ilə
ifadəsini görmək mümkündür. Artıq bu əsərlərdə sonralar mütəxəssislər tərəfindən "fəlsəfi mənzərə” adlandırılacaq həyatı dərkinin
və bədii şərhinin reallıqla irreallığın
qovşağından "boylanan” işartılarını görmək
mümkündür. Rəssamın "Qələbənin baharı” (1985), "Qarabağ” (1993), "Bahar”
(1997), "Zəmi” (1998), "Yerin naxışları” (2000), "Sahildə yay fəsli”
(1984-2002) və s. əsərlərində yuxarıda vurğuldığımız bədii-estetik məziyyətlərin
başlanğıcını görmək mümkündür. Rəssamın 80-90-cı illərdə ərsəyə gətirilən əsərlərdə
kompozisiyaların epik tutumu, rənglərinsə dekorativliyi daha qabarıqdır. Başqa
sözlə desək, o, rəngi məkanın və əşyanın mahiyyəti kimi təqdim edir.
Dəst-xəttində
və bədii ifadə tutumunda dünyaya realist-gerçəkçi münasibətlə mücərrədçiliyin
estetikasını ehtiva edən rəssam, bu iki təzadlı baxış-dəyərləndirmə arasında elə
bir mərkəzi nöqtə tapmışdır ki, buradan görünənlər bilavasitə "Fərhad Xəlilov”
baxışlarıdır. Əslində isə bu gün rəssamın tanınma nişanına çevrilən "sadəliyin
fəlsəfəsi” tutumuna görə milli rəssamlığımız üçün yeni olmaqla, həm də ənənə ilə
müsirliyin vəhdətinin bədii görüntüsüdür... Müasir
rəngkarlıq çox vaxt izahı çətinlik törədən
üslub və dəst-xətlər zənginliyi ilə təhlilçiləri sözün əsl mənasında
çaş-baş etməkdədir. Əslində bu qarışıqlıqdan "boylanan” üslub və bədii ifadə bolluğu öz-özlüyündə süjet,
məcaz, özünüifadə və stilizə rəngarəngliyi ehtiva etdiyindən qızğın mükalimələr
üçün yaxı səbəbdir. Amma bəzən onların məna-məzmun tutumunu açmaq və sözlə şərh
etmək üçün zəngin süjetli əsərlərdən daha çox, zahirən sadə görünən, amma çox dərin
rəngkarlıq məziyyətlərini üzvü şəkildə özünə hopduran tabloların mahiyyətinə
nüfuz etmək çətin olur. Lap elə Fərhad Xəlilovun özündə sadəliyin fəlsəfəsini
yaşadan əsərləri kimi...
Bu
yerdə deyək ki, müstəqillik qazanılan 1991-ci ildən dörd il əvvəl həmkarlarının
tələbi ilə Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının sədri vəzifəsinə seçilən Fərhad Xəlilov,
bu işə razılıq verəndə özündən başqa qalanlarını da sovet dönəmində olduğu kimi
ideologiyaya bağlı yox, müstəqil düşüncəli görmək istəyirdi. İdeologiyasızlıq dövründə mətbuata
açıqlamasında da Fərhad Xəlilov bu məsələyə xüsusi önəm verdiyini vurğulamışdı:
"Ən vacib şərt rəssamın azad olmasıdır. İndiki dövrdə ən böyük
üstünlüyümüz də budur. Sovet hakimiyyəti dövründə dövlət yaradıcılıq
ittifaqlarının işinə çox qarışırdı. Rəssamazad fikirli olmalıdır. O
vaxt kommunist ideologiyası çox güclü olduğundan rəssamlar çox əziyyət çəkirdilər.
Çünki, onların hər bir əsəri sərgidən qabaq və ya sərgi zamanı yoxlanılırdı.
İndiki dövrdə dövlət bizə hər bir cəhətdən yardım etsə də, işimizə qarışmır. Rəssamlar
ürəklərində nə varsa, onu azad şəkildə təsvir edə bilirlər”.
Vəzifəyə seçilənə kimi heç bir partiya mənsubiyyəti
olmayan və yurd sevgisini əsərlərində sərgiləyən Fərhad Xəlilov, sədr kimi yeri
gələndə Vətən sevgisini gördüyü işlərlə ifadə etməyə çalışmışdır. 20 Yanvar
faciəsinin həqiqətlərinin onun rəhbərliyi ilə Rəssamlar İttifaqında videokasetlərə
yazılıb dünyaya yayılması bu gün qürurla səsləndirilə biləcək tarixi həqiqətdir. Onun himayəsi altında Qiyabi Uşaq
Yaradıcılığı Universitetinin xətti ilə Xocalıda valideynlərini itirmiş
uşaqların Türkiyəyə təhsil almağa göndərilməsi də heç vaxt unudulmayacaq
humanist addım idi. Yeri gələndə İttifaqın üzvlərinin qayğılarına yardımçı
olmaq da ona rəğbət qazandıran xüsusiyyətlərdəndir. Moskvada fəaliyyət göstərən
"M.Qorbaçov fondu”nun onun sərgisini Avropada təşkil etmək təklifinə rədd
cavabı verməsi də onun xalqımızın tuş gəldiyi bəlaların baiskarına layiqli
cavabı saymaq olar. Hər il Rəssamlar İttifaqında 20 Yanvar və Xocalı faciəsi şəhidlərinin
anılmasına həsr olunmuş sərgi və müsabiqələrin keçirilməsi də Fərhad Xəlilovun
xalqının gündəlik həyatında fəal iştirakının göstəricisidir. Bir çox
mükafatlara layiq görülən rəssamın ölkə Prezidentinin sərəncamı ilə 2006-cı ildə
"Şöhrət”, 2016-cı ildə "Şərəf” ordenini ilə təltif olunması da dövlətimizin
onun Azərbaycan incəsənətinin inkişafına göstərdiyi xidmətlərin dəyərləndirilməsidir.
O,
elə çox az sənətkarlarımızdandır ki, onu nəyisə təsvir etməyə məcbur etmək çox
çətindir. Bu mənada bilavasitə gördüklərinin harmoniyasını ifadə etmək zərurətindən
yaranan əsərlərində rəssam bədii şərh
tutumundan asılı olmayaraq çox səmimi və inandırıcıdır. İç dünyasının tələbatından
ərsəyə gələn belə əsərlərin kənardan necə qəbul olunacağından da narahat
deyildir. Bu kredoya o, 70 yaşında - indiki arxaya baxaraq hesabat vermək anında da sadiqdir...
Ziyadxan Əliyev
Azərbaycan
Respublikasının əməkdar incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru