119 ilin müasiri
Bu gün
kinosevərlərin və kino sahəsində çalışanların bayramıdır - Azərbaycan kinosu
119 yaşını qeyd edir. Bir əsrdən artıqdır ki, mövcud olan kinomuzun özünəməxsus
bir tarixi var. 1996-cı ildə kinoşünas Aydın Kazımzadənin ciddi araşdırmaları
nəticəsində Azərbaycan kino tarixinin 1898-ci ildən başlandığı sübut olunub.
Həmin il avqustun 2-də Anton Mişonun çəkdiyi ilk film – "Balaxanıda neft
fontanı” Bakıda nümayiş etdirilib. Beləcə, Azərbaycan kino tarixi o gündən
hesablanmağa başlanıb.
Kino bir ölkəni
tanıtmaq üçün ən ideal vasitədir. Kino cəmiyyətin güzgüsüdür, kino tarixdir,
kino daima yaşayan bir əfsanədir, kino bir ölkənin əsas təbliğatçısıdır. "Bəyin
oğurlanması” filmində deyildiyi kimi, "bu kino ki var, həm qəlizdir, həm də ki
vacib”. Qəlizdir ona görə ki, hər əlinə kamera alandan sonda rejissor olmur,
vacibdir ona görə ki, kinosuz Azərbaycan mədəniyyətini, incəsənətini təsəvvür
etmək mümkün deyil. Kino kollektiv sənətidir, orada rejissor, aktyor, montaj,
operator, hətta işıqçının belə filmin keyfiyyətli alınmasında böyük rolu var. Onlarsız
kinonu təsəvvür etmək mümkün deyil.
Kino günündən
danışıb, Azərbaycanın kino tarixini araşdıran əməkdar incəsənət xadimi, kinoşünas Aydın Kazımzadə ilə söhbət
etməsək, günah olardı. Yeri gəlmişkən, Aydın müəllim qəzetimizin daimi oxucusu,
həm də yazarıdır. Onun kino aləminə dair son dönəmlər yazdığı demək olar ki, bütün
yazılar məhz bizim qəzetimizdə çap olunur. Biz gənclər isə həm onun
yazılarından bəhrələnir, həm də bir oxucu kimi hər dəfə maraqlı yazılar təqdim
edəcəyini gözləyirik.
Aydın müəllimlə söhbətə
onu təbrik etməklə başladıq. Kinoşünas milli kinomuzun inkişafında Ü.Hacıbəyovun
həyat və yaradıcılığının böyük rolu olduğunu deyir: "Üzeyir bəyin əsərləri
dəfələrlə ekranlaşdırılıb, hələ kinomuzun ayaq tutmağa başladığı illərdə bu
əsərlərə müraciət olunub.1916-cı ildə bəstəkarın "Arşın mal alan”
operettası ekranlaşdırılıb və 1917-ci il yanvarın 3-də "Forum” kinoteatrında
nümayiş olunub. Bu, Üzeyir bəy yaradıcılığına Azərbaycan kinosunun ilk müraciəti
idi. 1945-ci ildə çəkilmiş "Arşın mal alan” isə ilk milli filmimizdir ki, SSRİ
dövründə Dövlət mükafatına layiq görülüb. Sonrakı illərdə Üzeyir bəy yaradıcılığının
ən gözəl nümunələrindən olan "O olmasın, bu olsun” (1956), "Leyli və Məcnun”
operası ekranlaşdırıldı. Bu proseslərin ardından yazıçı Anarın öz ssenarisi
əsasında çəkdiyi dahi bəstəkarın həyat və yaradıcılığından bəhs edən "Üzeyir Hacıbəyov:
Uzun ömrün akkordları” filmi Azərbaycan musiqi tarixinin böyük bir salnaməsinə
çevrildi. Beləliklə, müstəqil Azərbaycanın kino sənəti 1993-cü ildən
formalaşmağa başladı. Həmin illərdə incəsənətin bu vacib sahəsi, sözün əsl
mənasında, məhv olmaq təhlükəsi ilə üzləşmişdi. 1993-cü ildə Heydər Əliyevin
hakimiyyətə qayıdışı ilə incəsənətə olan diqqət artırıldı. Milli
kinematoqrafiyanın qazandığı ən mühüm uğurlardan biri "Kino haqqında Qanun”un
qəbul edilməsi oldu. Bununla dövlət kinematoqrafın hüquqi bazasını yaratmış
oldu. Qeyd edim ki, MDB ölkələri arasında Rusiyadan sonra yalnız Azərbaycanda
belə bir qanun qəbul edilib”.
Aydın Kazımzadə
deyir ki, Heydər Əliyev hakimiyyətə gələndən sonra, 1971-ci ildə
kinematoqrafçılarımızın və kinosevərlərin sevincinə səbəb olan bir hadisə baş
verdi. Belə ki, "Azərbaycanfilm”in markası altında "Mozalan” satirik
kinojurnalının ilk nömrəsi ekranlara çıxdı: "1976-cı ildə keçirilən kinomuzun
60 illik yubileyində Heydər Əliyevin uzaqgörənliklə dediyi "Bir vaxt gələcək
Azərbaycan kinosunun yaranma tarixi ilə bağlı yeni-yeni faktlar tapılıb üzə
çıxarılacaq” sözləri bu gün artıq gerçəkləşib. Belə ki, kinomuzun yeni yaranış
tarixi nəinki üzə çıxarılıb, həm də tutarlı dəlillərlə sübuta yetirilib. Məhz
Heydər Əliyev 18 dekabr 2000-ci il tarixli sərəncamı ilə 1898-ci il avqustun
2-də Azərbaycanda ilk kinosüjetlərin nümayişini, eləcə də kino işçilərinin
Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafında xidmətlərini nəzərə alaraq, avqustun
2-sini Azərbaycan kinosu günü, kino işçilərinin peşə bayramı elan etdi. Ölkə
başçısı həmin gün Azərbaycan kino xadimlərinin böyük bir qrupuna fəxri adların
verilməsi barədə də fərman imzaladı. Bu ənənə davam edir. Hər il Milli Kino
Günü geniş şəkildə qeyd olunur, bu sahədə çalışanların əməyi dövlət tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir. Mən də bu gün münasibətilə kino sahəsində çalışan
insanları təbrik edir, onlara işlərində uğurlar arzu edirəm”.
Cəfər Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm” kinostudiyasının direktoru Müşfiq
Hətəmov kino günü ilə bağlı bütün kino işçilərini,
xüsusilə də kinostudiyanın işçilərini təbrik edərək onlara yaradıcılıq uğurları
arzuladı: "Ümummilli lider Heydər Əliyevin sərəncamı ilə 2001-ci ildən avqustun
2-i Azərbaycan Milli Kino Günü kimi rəsmiləşdirilib. O gündən hər il məhz bu
tarixdə biz kino işçilərinin bayramımızı qeyd edirik. Kino dövlətimizin,
dövlətçiliyimizin ən strateji sahələrindən biridir. Kino tərbiyəvi və gözəl
sənət növüdür.
Bu gün kino
sahəsində çalışan, uzun illərdir ki, ömrünü bu sənətə həsr edən yaradıcı
insanların ən sevimli günlərindən biridir. Bilirsiniz ki, Azərbaycan kinosu
tarixində çox böyük keşməkeşli dövrlər yaşanıb. Müxtəlif dövrlərdə xalqımızın
başına gətirilən hadisələrə baxmayaraq, sənət adamları, kino ictimaiyyəti öz
sənətlərinə sadiq qalaraq, milli dəyərlərimizin dünyaya çatdırılması üçün əllərindən gələni ediblər.
Bu gün mən "Azərbaycanfilm”in kollektivi adından kino aləmində çalışan bütün sənətkarlarımızı,
təkcə rejissorları, aktyorları deyil, bu sahədə çalışan işıqçıdan tutmuş, qrim
ustasına qədər hər kəsi təbrik edirəm. Onlara uzun ömür, can sağlığı, uğurlar
arzu edirəm”.
M.Hətəmov qeyd
etdi ki, "Azərbaycanfilm” studiyası 160-dan çox beynəlxalq festivalda iştirak
edib və hər dəfə də iştirak etdiyi festivallarda ölkəmizin tanıdılması baxımından
böyük nailiyyətlər qazanıb: "Bu illər ərzində bir çox beynəlxalq festivallarda
iştirak edərək, ən nüfuzlu nominasiyalara layiq görülmüşük”.
Xalq artisti Oqtay Mirqasımov mövzu ilə bağlı qeyd
etdi ki, kino işi çox əziyyətli, dolaşıq və çoxşaxəli olduğu qədər, həm də
məsuliyyətlidir: "Azərbaycan dövləti, ziyalıları, sənətkar təbəqəsi fəxr edə
bilər ki, bu qədər qədimdən gələn milli kinematoqrafiyamız var. Azərbaycan kinematoqrafiyası
birinci növbədə Azərbaycan xalqının mənafeyinə xidmət edir. Bu bir salnamədir. Hansı
ki, bizim kütləvi portretimiz orada əks olunub. Bu şərəfli işdə əməyi olan hər
kəsi təbrik edirəm”.
Xəyalə Rəis